“نهج البلاغه” نفیس جزء برترین کتاب های ایران شناخته شد

حق شناس، مدیر مسئول انتشارات موسسه مطالعاتی و فرهنگی فرهیزش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  پیرامون کتاب نهج البلاغه نفیس فیلم مستندی پخش شد که بزرگترین اساتید هنر خوشنویسی و نگارگری زوایای مختلف آن را که به خط نسخ ایرانی استاد ارسنجانی کتابت شده به تصویر کشیده است.
وی با اشاره به  این مطلب که نهج البلاغه نفیس در حدود ۱۵۰ سال پیش نوشته شده و حاشیه آن را نیز دکتر علی نقی شیرازی به خط نستعلیق به کتابت درآورده، اظهار داشت: این کتاب نهج البلاغه در روز ۶ شهریور ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد رونمایی شد.
حق شناس اظهار داشت: این کتاب که جزء معدود کتاب های کامل و نفیسی است که از هر لحاظ به صورت سالم در اختیار ما قرار گرفت .
وی تصریح کرد: کتاب نفیس نهج البلاغه جزء ۱۰ کتاب برتر ایران شناسایی شده و قریب به ۱۵۰ سال پیش بزرگترین هنرمندان دوره قاجار که هر کدام آنها در حوزه خصوصی خودشان بهترین بودند در کنار هم یک اثری نفیس را در طی ۵ سال خلق کردند.
مدیر مسئول انتشارات فرهیزش گفت: اکنون ما تصمیم گرفتیم که این کتاب نفیس را با همان ویژگی ها و با همان اندازه و قد به چاپ برسانیم.
وی افزود: فرایند چاپ کتاب با امکاناتی که در ایران وجود دارد بسیار مشکل بود در طی ۶ ماه چندین نفر طراح به سرپرستی استاد “سبزی”، گرافیست و خوشنویس، صفحه به صفحه کتاب نهج البلاغه را شبیه خود این اثر اسکن و طراحی کردند.
حق شناس اظهار داشت: ۲۰ روز پیش اقدام به چاپ این اثر نفیس کردیم با توجه به این که هزینه بسیار زیادی برای تولید این کتاب نیاز بود کتاب نفیس نهج البلاغه را با تعداد شمارگان محدود به چاپ رساندیم.
وی به این مطلب که نهج البلاغه نفیس در ۱۷۰۰ جلد زیر چاپ رفت اشاره کرد و گفت: چاپ و نشر این کتاب در حال حاضر مراحل پایانی خود را گذرانده و به زودی به دست علاقمندان می رسد.
وی افزود: هزینه های مقدماتی و فنی چاپ کتاب فراهم شد ولی برای صحافی کتاب مشکلاتی را داشتیم اما خوشحالیم که این کتاب نفیس مراحل پایانی خود را سپری می کند.
مدیر مسئول انتشارات فرهیزش تصریح کرد: متاسفانه هیچ توفیقی را برای بدست آوردن کمک هزینه برای چاپ این کتاب نفیس نداشتیم.
وی بیان کرد: تا به حال در تاریخ هنری ایران سابقه نداشته که هنرمندان خوشنویس و نگارگر ما پیرامون یک کتاب به صورت همه جانبه صحبت و نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند.
حق شناس گفت: هم اکنون مستندی به نام ” آفتابی در حجاب ” آماده شده که در چند روز آینده از یکی از شبکه های صدا و سیما پخش خواهد شد.
وی افزود: کتاب های نفیس زیادی وجود دارد که در صندوق خانه ها قرار گرفته و اقدامی برای چاپ این آثار ارزشمند صورت نمی گیرد و اگر ما برای چاپ این آثار اقدامی انجام ندهیم در این زمینه کوتاهی کردیم.
وی در ادامه گفت: هنرمندان برای این آثار نفیس زحمت بسیاری کشیدند که چنین آثار ارزشمندی را خلق کنند.
مدیر مسئول انتشارات فرهیزش بیان کرد: باید مرکزی برای چاپ و نشر آثار نفیس تعبیه شود که این آثار را مورد حمایت قرار دهند.
حق شناس خاطر نشان کرد: کتاب نفیس نهج البلاغه از این هفته در دسترس عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: علاقمندان برای تهیه این کتاب نفیس به سایت Nahjolblaghehnafis. Com و Nahjolblaghehnafi.ir  مراجعه نمایند  و با ثبت سفارش در سایت برای کتاب نفیس با آنها تماس گرفته می شود./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.