نه نوری مالکی به فشارهای ضدایرانی جان کری

۷فروردین ۱۳،

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای توقف انتقال هوایی سلاح از ایران به سوریه از آسمان عراق، فشارهای بسیاری را علیه نوری مالکی اول وزیر این کشور اعمال کرد اما مالکی تسلیم نشد.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه اضافه کرد: کری در سفر اخیر خود به بغداد به نوری مالکی گفت که پروازهای تقریبا روزانه میان ایران و سوریه به یکی از دلایل ادامه حیات حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه تبدیل شده است. این موضوع در مقابل تلاش های آمریکا و هم پیمانانش برای کناره گیری اسد از قدرت و پایان جنگ در این کشور، مانع ایجاد می کند.

کری همچنین به مالکی اخطار داد که بسیاری در آمریکا این سؤال را مطرح می کنند که سبب عراق برای رد درخواست آمریکا چیست و این در حالی است که آمریکایی ها به بازسازی عراق پس از صدام کمک بسیار کردند.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: مالکی در این دیدار همان سخنان قدیمی را مطرح کرد و گفت که سبب جدی دربارهٔ اینکه پروازهای ایران به سوی عراق حامل تسلیحات می باشند وجود ندارد. مالکی گفت که این پروازها حامل کمک های انسان دوستانه می باشند.

کری نیز در واکنش گفت که برای اثبات سخنان خود اطلاعات بیشتری را جمع آوری می کند و در اختیار طرف عراقی قرار خواهد داد.

قبل از این ” جو بایدن ” معاون رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا و دیگر مقامات این کشور هم مالکی را برای توقف پروازهای ایران به سوریه یا بازرسی از آن ها تحت فشار گذاشتند اما تلاش های آنها موفقیت آمیز نبود.

یک مقام مسؤول آمریکایی که خواست نامش اعلام نشود در این باره گفت: تعداد پروازها میان ایران و سوریه نشان دهنده این موضوع است که این پروازها حامل کمک های انسان دوستانه نیستند.

دولت عراق تاکنون تنها دو مرتبه ، دو فروند هواپیمای ایرانی را در مسیر سفر به سوریه مجبور به فرود اضطراری و بازرسی کرد.

مقامات عراق در آن مقطع گفتند که پس از بازرسی متوجه شدند این دو پرواز حامل کمک های انسان دوستانه می باشند و اثری از محموله های تسلیحاتی وجود ندارد.

رسانه های آمریکایی بعد از آن گفتند که هواپیمای دوم ایران که در عراق مجبور به فرود اضطراری و بازرسی در فرودگاه بغداد شد؛ در مسیر بازگشت از دمشق به تهران بود.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که به رغم درخواست شماری از اعضای کنگره آمریکا برای مجازات عراق به سبب عدم  همکاری با واشنگتن در موضوع انتقال سلاح از ایران به سوریه اما در حال حاضر در آمریکا چنین برنامه ای وجود ندارند.

این مسؤولان آمریکایی اضافه کردند واشنگتن به عراق مشوقی را پیشنهاد کرده است. این پیشنهاد شامل مشارکت دادن عراق در مذاکرات بین المللی آتی دربارهٔ سرنوشت سوریه در مقابل موافقت دولت عراق با جلوگیری از انتقال محموله های سلاح از ایران به سوریه است.

مقامات آمریکایی به عراق گفته اند در صورت موافقت با این پیشنهاد ، از نفوذ بیشتری در آینده همسایه غربی خود برخوردار خواهد شد.

آنها همچنین گفته اند: جنگ در سوریه روز به روز در حال گسترش است و به احتمال بسیار از کنترل خارج خواهد شد و دامن مالکی و حزب او را خواهد گرفت.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.