نواز شریف با روحانی دربارهٔ خروج ناتو از افغانستان و اجرای خط لوله صلح گفت وگو می کند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
روزنامه ˈجنگˈ پاکستان دوشنبه با اشاره به سفر ˈنواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان به تهران در بیستم اردیبهشت جاری نوشت: نواز شریف با رییس جمهوری و مقام های دولت ایران دربارهٔ خروج ناتو از افغانستان و سرنوشت اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان گفت وگو می کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ شهر ˈراولپندیˈ امروز گزارش داد: نواز شریف نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) عازم انگلیس شده و ۱۹ اردیبهشت (چهارم می) به پاکستان بازمی گردد و پس از آن سفر به ایران را آغاز می کند.

در این گزارش آمده: نخست وزیر پاکستان در تهران با حسن روحانی رییس جمهوری و سایر مقام های عالی رتبه ایران دیدار و مذاکره های گسترده ای به منظور ارتقای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و هماهنگی تهران و اسلام آباد در مساله افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این کشور ؛ برگزار می‌کند.

روزنامه جنگ، چشم انداز آتی تکمیل و اجرای طرح خط لوله صلح را از اهداف ضروری سفر نواز شریف به تهران دانست و نوشت: مقامات پاکستانی پیشنهاد صادرات برنج و کالاهای دیگر را به طرف ایرانی ارائه کرده و در قبال آن خواستار توسعه تجارت تهاتری با جمهوری اسلامی می شوند.

قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) امضا شد و براساس آن ؛ قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

این قرارداد گازی به سبب برنامه نهایی امتداد آن تا هند، «خط لوله صلح» نام گرفته است. ایران قرار است از اواخر سال ( پایان ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۲ میلادی) روزانه ۲۱ میلیون و۵۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

در گزارش روزنامه جنگ تصریح شده؛ مقامات ارشد و تعدادی از وزرای دولت پاکستان ؛ نواز شریف را در سفر به تهران همراهی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز طی روزهای قبل اعلام کرد: تهران و اسلام آباد درحال بررسی تاریخ سفر نخست وزیر پاکستان به ایران می باشند و اسلام آباد خواهان برگزاری نشستی برای تهیه دستور کار این سفر با مقام های تهران است.

ˈتسنیم اسلمˈ تاکید کرد: هماهنگی‌ها میان تهران و اسلام آباد به منظور نهایی شدن تاریخ سفر درحال انجام است.

پیشتر ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی اعلام کرده بود: نواز شریف با هدف ارتقاء سطح روابط تهران – اسلام آباد اردیبهشت از تهران دیدن خواهد کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.