نورشرق: راهکار اصلی مقابله با اسیدپاشی، آموزش و اطلاع‌رسانی است

1013-1.jpg

یک استاد دانشگاه معتقد است که راهکار اصلی برای مقابله با وقوع جرم اسیدپاشی در جامعه، آموزش و اطلاع‌رسانی است.

دکتر جمشید نورشرق در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: با توجه به اینکه اسیدپشی از لحاظ کیفیت وقوع، دارای درجات متفاوتی است نمی‌توان مجازات اعدام را بطور یکسان برای هر پرونده اسیدپاشی اعمال کرد.

وی در ارتباط با مجازات قصاص برای جرم اسیدپاشی، اظهار کرد: مجازات قصاص کمتر از مجازات اعدام نیست و اثر بازدارندگی زیادی دارد.

این حقوقدان ادامه داد: در مواردی که مجنی‌علیه از قصاص چشم‌پوشی می‌کند مدعی‌العموم می‌تواند مجازات‌های جایگزین اعم از حبس، تبعید و … را برای جانی لحاظ کند زیرا اگر مجنی‌علیه هم از مجازات قصاص بگذرد با توجه به التهابی که این جرم در جامعه ایجاد می‌کند مدعی‌العموم از لحاظ جنبه عمومی جرم، باید مجازاتی دیگر برای مجرم لحاظ کند.

نورشرق تاکید کرد: اجرای کامل و محکم قانون می‌تواند اثر بازدارندگی لازم را داشته باشد و افراد از انجام چنین عمل مجرمانه‌ای هراس داشته باشند.

وی با طرح این سوال که چه راهکاری را باید مدنظر داشته باشیم تا جرم اسیدپاشی به وقوع نپیوندد؟ گفت: اقدامات مختلف فرهنگی، اجتماعی یا اطلاع‌رسانی‌های حقوقی که تحت عنوان کلی پیشگیری از وقوع جرم قرار می‌گیرند، بهترین راهکار برای مقابله با اسیدپاشی محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جرم اسیدپاشی ناشی از یک جنون آنی است، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این جرم درست فکر نکردن در یک لحظه است زیرا فرد جانی در یک لحظه عصبانی می‌شود و دست به ارتکاب این جنایت می‌زند.

نورشرق با بیان اینکه جرم اسیدپاشی یک جرم عاطفی – خانوادگی است، گفت: مرتکبین این جرم با ارتکاب این عمل ناشایست، صورت مساله را برای خودشان پاک می‌کنند زیرا از مواجهه با مشکلات واهمه دارند.

وی در پایان اظهار کرد: راهکار اصلی مقابله با وقوع این جرم آموزش و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های جمعی از جمله صدا وسیما و … است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.