نوشابه‌های انرژی‌زا، واقعا انرژی‌زا نیستند

تغذیه > نوشیدنی‌ها  – 
مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا تهدیدی جدی برای سلامت کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ایتسون لیپ‌شولت، متخصص اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی در این باره تاکید کرد: کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی، حملات صرع، دیابت و ترشح بیش از حد غده تیرویید در صورت مصرف نوشابه انرژی‌زا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسیب‌های جسمی هستند. به همین دلیل پزشکان اطفال و والدین باید کودکان و نوجوانان را از نوشیدن این نوشابه‌ها منع کنند.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، لیپ‌شولت و دستیاران وی با بازبینی ۱۲۱ مطالعه قبلی درباره پیامدهای مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به این نتایج دست یافتند.

آن‌ها دریافتند با وجودی که ۳۰ تا ۵۰ درصد نوجوانان و جوانان به امید کمک به کاهش وزن، افزایش انرژی و بنیه و نیز بهبود عملکرد ذهنی‌شان از این نوشابه‌ها استفاده می‌کنند اما تقریبا هیچ یک از این تغییرات مفید پس از مصرف نوشابه‌های انرژی زا در آنها مشاهده نمی‌شود.

این متخصصان پی بردند که نوشابه‌های انرژی زا معمولا حاوی ۷۰ تا ۸۰ میلی‌گرم کافئین، نوعی گیاه موسوم به گارانا و نوعی اسید آمینه به نام تائورین همراه با افزودنی‌های شیرین کننده هستند. این در حالی است که شرکت‌های تولید کننده این محصولات ادعا می‌کنند که میزان کافئین موجود در این‌ گونه نوشابه‌ها کمتر از نوشابه‌های گازدار، قهوه و چای است.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.