نیازمند تعریفی دوباره از بنیادهای هنر منطبق با آموزه های شیعی هستیم

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت – ۱۱:۱۱:۵۲ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

ایرج داداشی در آئین افتتاحیه همایش ملی هنر و تمدن شیعی:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- دبیر کل همایش ملی هنر و تمدن شیعی معتقد است بیشتر پژوهش های علمی و تخصصی هنر و تمدن اسلامی و شیعی توسط مستشرقان غربی و غیر شیعیان بوده است و آن ها با نوع نگاه خاصی که به هنر داشته اند مبانی نظری هنر ما را بنا نهاده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، ایرج داداشی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری و دبیر کل همایش هنر و تمدن شیعی در آئین افتتاح این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران به سوی بنیانگذاری تمدن شیعی پیش می رود و چشم کشورهای منطقه به ما دوخته شده است تا ببینند این تمدن و هنر را چگونه معرفی می کنیم.
دبیر کل همایش هنر و تمدن شیعی افزود: این نکته وظیفه ما را سنگین می کند و ضرورت برگزاری این همایش را نشان می دهد.
داداشی گفت: متاسفانه بیشتر پژوهش های علمی و تخصصی که از هنر و تمدن اسلامی و شیعی انجام گرفته توسط مستشرقین غربی و غیر شیعیان بوده است و آن ها با نوع نگاه خاصی که به هنر داشته اند مبانی نظری هنر ما را بنا نهاده اند.
وی ادامه داد: تعریف غربی از هنر نمی تواند ما را به حقیقت آنچه که به دنبال آن هستیم برساند و لذا ما نیازمند تعریفی دوباره از بنیادهای هنر منطبق با آموزه های شیعی هستیم.
او با تاکید بر ضرورت برگزاری همایش ملی هنر و تمدن شیعی گفت: هنر شیعی مبتنی بر صناعت است که در گذشته معادل هنر به کار می فته و بر آن آدابی مترتب بوده است که این آداب همان تعالیم بنیادین شیعه است که از امامان شیعه به ما رسیده است.
داداشی افزود: به این دلایل و برای رسیدن به بنیادهای نظری هنر و تمدن شیعی ضرورت داشت که چنین همایشی را  در سطح ملی برگزار کنیم، البته این امیدواری وچود دارد که با تاسیس دبیرخانه دائمی این همایش در حوزه هنری ،سال آینده شاهد برگزاری این رویداد در سطوح بین المللی باشیم .

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۳۰۱۱۱۱۵۲۲۴۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.