نکات تغذیه‌ای برای شب یلدا

۲۸م آذر ،

شب یلدا یکی از زیباترین یادگاری‌های گذشتگان ما ایرانیان است. سالیان سال است که ایرانیان در شب یلدا، آخرین شب پاییز و…

شب یلدا یکی از زیباترین یادگاری‌های گذشتگان ما ایرانیان است. سالیان سال است که ایرانیان در شب یلدا، آخرین شب پاییز و درازترین شب سال، تا سپیده دم بیدار مانده، کوچک‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها رفته و در کنار یکدیگر خود را با خوراکی‌های متنوع از تخمه و آجیل و شیرینی تا انواع میوه‌ها و تماشای فیلم‌های مفرح، سرگرم کرده و با حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی شبی طولانی زندگی را دوباره از سر می‌گیرند. در این میان متخصصان تغذیه همواره بر بهره‌مندی از رژیم‌های غذایی متنوع و متعادل تاکید دارند، نکته‌ای که نباید به سادگی از آن گذشت.

هندوانه و انار از جمله میوه‌هایی می باشند که در سنت ما ایرانیان همچنان از دیرباز در سبد میوه‌ طولانی‌ترین شب سال سرو می‌شود. یک متخصص تغذیه، گفت: مصرف میوه در حفظ سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است که هندوانه نیز به سبب برخورداری از فیبر بسیار و همچنین ماده رنگی موجود در آن از این قاعده مستثنی نیست. اما معمولا در شب یلدا از آنجا که فصل پرورش هندوانه قبل است، هندوانه‌های موجود در بازار در این شب از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. در مجموع مصرف هر میوه در فصل مربوط به خود مفید است و میوه نوبرانه خواص تغذیه‌ای میوه رسیده را ندارد. به این ترتیب ویتامین‌ها و خواص تغذیه‌ای میوه‌ای که از فصل آن قبل کاهش می‌یابد.

انار ارزش سیری بالایی داشته و از یبوست نیز جلوگیری می‌کند
وی در رابطه با خواص تغذیه‌ای انار گفت: انار از جمله میوه‌هایی است که از ویتامین و مواد معدنی سرشار برخوردار بوده و برای سلامت انسان بسیار مفید است. در صورت استفاده از آب به مقدار کافی، انار می‌تواند در پیشگیری از یبوست بسیار موثر باشد. همچنین انار ارزش سیری بالایی دارد و می‌تواند از پرخوری در اشخاص جلوگیری کند.

آجیل نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی شود
این متخصص تغذیه در رابطه با انواع آجیل‌های مصرفی در شب یلدا گفت: انواع مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار می‌گیرند. مصرف انواع مغزها و چربی موجود در آنها بسیار مفید است. از طرف دیگر مصرف آجیل در اشخاص در معرض افزایش وزن، سبب چاقی می‌شود. همچنین مصرف آجیل نمک‌دار به ویژه به مقدار بسیار پیشنهاد نمی‌شود. انواع مغزها نمی‌توانند جایگزین غذای اصلی شوند. این در حالی است که مصرف مغزها قبل از وعده‌های اصلی غذایی اشتهای فرد را می‌گیرد.

بروز چاقی به دنبال افراط در مصرف شیرینی
 از آنجا که در پخت انواع شیرینی‌ها از مقادیر بسیاری شکر و روغن استفاده می‌شود، افراط در مصرف آن چاقی را به دنبال داشته و برای سلامتی مفید نیست.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.