نگاهی به خلاقیت در روح معمار

زهرا ابراهیمی: روز سوم اردیبهشت همزمان با سالروز تولد شیخ بهایی در سال ۱۳۸۲ به عنوان روز معمار از سوی وزارت مسکن وشهرسازی آن زمان ووزارت راه وشهرسازی کنونی پیشنهاد شد، این اتفاق گامی مؤثر بود برای هویت‌سازی به معماری سرزمینی که سابقه معماری در آن به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد، جالب آنکه با گذشت ۱۰ سال از این نامگذاری تقویم‌های ما نتوانستند این روز را درورق‌هایشان حک کنند وشاید به همین دلیل است که با وجود دانشکده‌های معماری بسیار در کشورمان این روز به فراموشی سپرده می‌شود، البته برخی دانشکده‌ها همانند دانشکده معماری سوره این روز را طی یک هفته در دانشگاه با خلق آثار معماری هنری گرامی می‌دارند تا شاید دراین روزبا نگاهی به قدمت تاریخی این هنر در فرهنگمان ومقایسه آن با معماری بی‌هویت کنونی، یادآور اقدامی جدی برای رهایی از بحران معماری در کشورمان باشیم. 

به گزارش «جوان»، آیین گرامیداشت روز معماروهفته معماری به همت مرکز معماری حوزه هنری ودانشکده معماری سوره با توجه به تداخل مراسم سوگواری بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) با گرامیداشت روز معمار با یک هفته تأخیر به مدت پنج روزبرگزار شد. 

دانشکده معماری سوره که سال گذشته نیز با استقبال دانشجویان واساتید یک هفته را به مناسبت روز معماربه مسائل فرهنگی وعلمی معماری اختصاص داد، امسال نیزبا برگزاری هفته معمار در این دانشکده طی پنج روزبه نکات علمی وفرهنگی مختلف پرداخت. 

در این آیین که از شنبه ۹ اردیبهشت ماه تا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ادامه داشت، شعارمعماری، طبیعت و هندسه روح مطرح و تمامی فعالیت‌ها پیرامون این موضوع برگزار شد. 

همچنین در این مدت که هرروز آن با یک نام مشخص وبه موضوعات مختلف پرداخته می‌شد، دانشجوبان واساتید با هدف نگاهی به خلاقیت درروح معمارآثاری را خلق کردند که در آخر به داوری گذاشته شد، روز اول این آیین با نام معماری جمعی به ساخت لوستر چوبی که در آن دانشجویان با قطعه چوب و کاشی‌های شکسته مشغول به ساخت آن شدند اختصاص داشت. 

روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه به روزمعماری سبز نامگذاری شد، در این روزابتدا دانشجویان با گِل به آفرینش یک خشت ۱۰ در ۱۰ سانتیمتری با طرح‌ها و ایده‌های مختلف پرداختند وپس از آن باهدف استفاده بهینه از مواد بازیافتی بااستفاده از بطری‌های پلاستیکی آب و خاک و گل‌های بهاری و ترکیب آنان باهم، یک باغچه دیواری در دانشکده ساخته شد. گفتنی است این برنامه با همکاری سازمان زیباسازی و سازمان بازیافت مواد شهرداری تهران برگزار شد. 

در روز بعد با نام طراحی سازه‌ای دانشجویان به ساخت خرپا با چوب بستنی که مختص دانشکده معماری سوره است پرداختند، این خرپا‌های دوبعدی توسط خشت‌های هم وزنی مورد آزمایش مقاومتی قرار گرفتند که در نهایت خرپای دو گروه با تحمل وزن بیش از ۱۱ خشت گلی برنده این مسابقه شدند ودر ادامه آزمایش ساخت بتن و مقاومت آن با استفاده از دستگاه‌های رایج این حرفه با حضور اساتید به اجرا درآمد. 

معماری خلاقیت با ساخت شمایل متفاوت با قاشق وچنگال وسیم مفتول روز دیگر در دانشکده معماری سوره بود و درروزآخر که با نام معماری ماندگار برگزار شد، اسکیس روزنامه زمینی از سوی دانشجویان واساتید اجرا وخلاصه‌ای از رویدادهای هفته معمار در آن نقش بست. 

گفتنی است مراسم اختتامیه با نام معماری بی‌پایان روز شنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور دکتر امیر محمد خانی استاد دانشگاه ورئیس دانشکده معماری سوره در سالن حوزه هنری برگزار ودر آخر به برگزیدگان، مدارک سمپوزیوم اهدا شد.


جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.