نگرانی طلبکاران خارجی امریکا

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: . چرا که هرگونه شکست امریکا در ایفای تعهدات خود به وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره دنیا صدمه خواهد زد. در تازه‌ترین واکنش، وزیر دارایی ژاپن نگرانی خود را آشکار کرده است.

بینا: خبرگزاری بلومبرگ ۸ اکتبر ۲۰۲۴ : کشورهای چین و ژاپن با داشتن بیش از ۴/۲ تریلیون دلار اوراق خزانه‌داری امریکا، فشار برای حل بن بست سیاسی افزایش سقف بدهی امریکا که تهدیدی درجهت بی ثباتی بازارهای مالی جهانی است را افزایش داده‌اند. تارو آسو وزیر دارائی ژاپن اظهار نمود که ژاپن بایستی تاثیر هر نکولی را بر دارائیهای اوراق قرضه خود مد نظر قرار دهد، گرچه امریکا احتمالاً از بروز بحران مالی اجتناب خواهد کرد.

به گزارش People’s Daily روز پیش از آن Zhu Guangyao معاون وزیر دارائی چین نیز اعلام کرده بود که امریکا بایستی از بروز هرگونه نکولی ممانعت بعمل آورد. چرا که هرگونه شکست امریکا در ایفای تعهدات خود به وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره دنیا صدمه خواهد زد.

از سوی دیگر هر گونه تصمیم به تغییر در پرتفوی دارائی‌های چین، ژاپن یا دیگر دارندگان اصلی اوراق خزانه داری امریکا می‌تواند نرخهای بهره امریکا را افزایش داده و نوساناتی را در بازارهای ارزی جهان ایجاد نماید. طبق گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا، ارزش اوراق خزانه‌داری آمریکا که در اختیار چین،به عنوان بزرگترین دارنده خارجی اوراق خزانه داری امریکا می‌باشد، در پایان ماه ژوئیه ۲۸/۱ تریلیون دلار بوده است.

پس از این کشور، اوراق خزانه داری امریکا که در اختیار ژاپن بوده در آن تاریخ به ۱۴/۱ تریلیون دلار بالغ گردیده است. چین با افزایش ۱۰۷ درصدی حجم اوراق خزانه داری آمریکا در سبد دارایی‌های خود در سپتامبر ۲۰۰۸ از ژاپن به عنوان بزرگترین مالک اوراق خزانه‌داری امریکا سبقت گرفت. ژاپن نیز در همان دوره حجم اوراق خزانه داری آمریکا در سبد دارایی‌های خود را ۸۴ درصد افزایش داد. آسو در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ژاپن بایستی آگاه باشد که ارزش خالص سبد اوراق قرضه‌ای که این کشور نگهداری می‌کند، درصورت نکول امریکا کاهش خواهد یافت.»

کشورهایی نظیر ژاپن و چین که از ذخایر دلاری فراوانی برخوردارند بایستی در این مورد بیشتر تامل کنند. آسو گفت: «چنانچه مشکل افزایش سقف بدهی وخیم‌تر گردد، براقتصاد جهانی تاثیرگذار خواهد بود» اما وی درخصوص حل بدون تأخیر این مشکل ابراز امیدواری کرد.

جاکوب لئو وزیر خزانه داری آمریکا اظهار داشته است که کنگره به افزایش سقف بدهی تا ۱۷ اکتبر نیاز دارد در غیر این صورت این کشور با ریسک نکول پرداختهای خود مواجه خواهد شد.آسو گفت احتمالاً در نشست این هفته گروه بیست با همتای امریکائی خود در زمینه مشکلات بدهی بحث و تبادل نظرخواهد کرد.

دمکراتهای سنای امریکا تصمیم دارند که یک رای گیری آزمایشی را قبل از پایان این هفته در مورد تدبیری برگزار نمایند که به سبب آن اختیار افزایش سقف بدهی ۷/۱۶ تریلیون دلاری احتمالاً برای یکسال به اوباما واگذار خواهد شد مگر اینکه دو سوم اعضای هر دو کنگره با آن مخالفت نمایند. در سال ۲۰۱۱، آخرین باری که در مورد افزایش سقف بدهی مشاجراتی صورت گرفت، امریکا بدهی های خود را نکول نکرد.

دمکراتها و جمهوریخواهان درآخرین دقیقه در مورد افزایش سقف استقراض به توافقی دست یافتند، گرچه این وضعیت سبب تضعیف شاخص اعتماد مصرف کننده شد و ۶ تریلیون دلار از ارزش سهام جها نی کاست. ۱۲ تریلیون دلار بدهی معوق دولت آمریکا ۲۳ برابر رقم بدهی ۵۱۷ میلیارد دلار شرکت لمن برادرز در زمان ورشکستگی آن در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۸ بود. فدرال رزرو امریکا بزرگترین دارنده منفرد اوراق خزانه داری است که در تاریخ ۲ اکتبر موجودی اوراق خزانه‌داری آن ۱/۲ تریلیون دلار بوده است. ژاپن در پایان ماه سپتامبر۲۱/۱ تریلیون دلار و چین در پایان ماه ژوئن ۵۰/۳ تریلیون دلار ذخایر ارزی داشته‌اند.

بانک مرکزی کره جنوبی در ماه مارس اعلام کرد سهم دارایی‌های دلاری را در ذخایر ارزی خود از ۵/۶۰ درصد در پایان سال ۲۰۱۱ به ۳/۵۷ درصد در پایان سال ۲۰۱۲ کاهش داده است. این کشور در پایان ماه سپتامبر بالاترین سطح ذخایر ارزی خود یعنی ۳۳۷ میلیارد دلار را داشته است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.