نیاز به عزم همگانی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو

هماهنگ کننده امور مرگ مغزی استان همدان بر عزم همگانی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو تأکید کرد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مجید حمیدی ضمن بیان این مطلب گفت: مرگ مغزی با هر مریض کمایی فرق دارد و بیماری گفته می‌شود که مغز وی به دلیل تروما یا ضرباتی که به سر می‌خورد یا کاهش خونرسانی، دچار آسیب جدی است و عملاً مرده و غیر‌قال برگشت است و انتظار معجزه و شفا برای فرد دچار مرگ مغزی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: مرگ مغزی در ۳۰ سال اخیر به عنوان یکی از مباحث داغ علم پزشکی است چرا که با استفاده بهینه از اعضای این افراد می‌توان جان بیماران دیگر را نجات داد.

هماهنگ کننده امور مرگ مغزی استان همدان گفت: ایران با وجود پیشینه تاریخی در زمینه کمک به همنوع متأسفانه از نظر اهدای عضو در مرگ مغزی در مقایسه با شاخص‌های جهانی آمار پایینی دارد.

دکتر حمیدی گفت: مسئله مرگ مغزی در ایران از نظر مسائل قانونی با ابلاغ رسمی مصوبه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی با تأیید شورای نگهبان  در سال  ۸۱ حل شد و مسائل فقهی و حقوقی آن رفع شده به طوری که اکثر استفتائات از مراجع تقلید استفاده از اعضای فرد دچار مرگ مغزی را جائز شمردند.

وی با بیان در صورت بروز مرگ مغزی فراهم‌آوری اعضای بیمار در هر نقطه از ایران انجام می‌شود، رضایت خانواده برای استفاده از اعضا را مهم دانست و گفت: باید طبق قانون اولیای دم و وراث از اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده، رضایت داشته باشند که بزرگترین چالش در این قسمت است.

هماهنگ کننده امور مرگ مغزی استان همدان با تأکید بر لزوم عزم همگانی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو گفت: این موضوع نیازمند هماهنگی و عزم ملی از طریق جراید، صدا و سیما، روحانیون و ادارات کل است که فرهنگ اهدای عضو را به خوبی ترویج دهند و بحث مرگ مغزی برای مردم روشن شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.