نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان امسال به بهره برداری صنعتی می رسد

به گزارش ایرنا، نوویکوف روز سه شنبه در گفت و گو با ریانوستی با اشاره به دیدار ˈسرگئی کرینکوˈ رییس شرکت دولتی ˈروس اتمˈ با ˈفریدون عباسیˈ رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: طرفین به اجرای موفقیت آمیز طرح نیروگاه هسته ای بوشهر اشاره کردند که به ۱۰۰ درصد ظرفیت خود رسیده و تا پایان سال به بهره برداری صنعتی می رسد.

سخنگوی شرکت روس اتم گفت که دیدار کرینکو و عباسی در چارچوب کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین انجام شد.

پیش تر رییس اداره احداث نیروگاه هسته ای بوشهر شرکت دولتی ˈاتم استروی اکسپورتˈ روسیه به ریانووستی گفته بود که کارشناسان روس تا پایان امسال این نیروگاه را به صورت بهره برداری تضمینی به طرف ایرانی تحویل می دهند.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا و روسیه موظف شد که یک راکتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت نیروگاه نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار است و پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی ˈاتم استروی اکسپورتˈ است.

در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک، بلکه ساخت آن را تکمیل کند.

روز ۲۸ ژانویه ۲۰۰۹ اتم استروی اکسپورت از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

اواخر ژانویه ۲۰۱۱ اتم استروی اکسپورت مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایش های تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز ۸ ماه مه ۲۰۱۱ در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.