هدیه سیاسی عربستان در روز «خلیج‌ فارس»

۱۵اردیبهشت،

در روزی که روز جهانی خلیج همیشه فارس نام گرفته، شرکت نفت عربستان با ارسال اطلس دریایی به شرکت های مختلف نفتی جهان از جمله شرکت ملی نفت ایران، از عنوان مجعولی به جای نام ‘خلیج فارس’ استفاده کرد.

ممتازنیوز:  در روزی که روز جهانی خلیج همیشه فارس نام گرفته، شرکت نفت عربستان با ارسال اطلس دریایی به شرکت های مختلف نفتی جهان از جمله شرکت ملی نفت ایران، از عنوان مجعولی به جای نام ‘خلیج فارس’ استفاده کرد.

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی است. این شرکت تحت تملک دولت بوده و در سال ۲۰۰۵ ارزش ذخایر نفت و گاز آن، معادل ۷۸۱ میلیارد دلار برآورد شد. این شرکت، با ارزش ترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود.

شرکت سعودی آرامکو در بین کمپانی‌های نفتی، بالاترین سطح تولید را دارد، همچنین دارای بیشترین ذخایر نفتی اثبات شده می‌باشد. دفتر مرکزی شرکت سعودی آرامکو، در شهر ظهران، عربستان سعودی قرار دارد.

تولید سالانه نفت خام این شرکت، معادل ۷،۹ میلیارد بشکه است. این شرکت همچنین دارای ۲۷۹ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی است. شرکت سعودی آرامکو مالک اصلی میدان نفتی غوار بزرگترین میدان نفتی جهان است.

دراین شرایط این شرکت در روز خلیج فارس اقدام به ارسال اطلس دریایی می کند که در آن از عنوان مجعول “خ ل ی ج ع ر ب ی ” در آن استفاده شده است. همین امر سبب واکنش مقامات شرکت ملی نفت ایران نسبت به این اطلس طلایی شد.

براساس این گزارش، قلعه بانی طی نامه ای به خطاب به “خلیل الفلاح” مدیرعامل این شرکت، مراتب اعتراض شرکت متبوعش را به اقدام غیراصولی این شرکت عربی اعلام و اطلس مذکور را نیز عودت داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در این نامه با اشاره به اهمیت تاریخی نام خلیج فارس، از قطعنامه های بین المللی سخن به میان آورده که حقانیت ادعای ایران در خصوص حفظ نام “خلیج فارس” را مورد تاکید قرار می دهد.

در متن این نامه که خطاب به رییس شرکت آرامکو انتشار یافته، آمده است: همان طور که به خوبی نسبت به این مسئله واقف میباشید، بر اساس اسناد و واقعیت های تاریخی، جغرافیایی و جغرافیای سیاسی، آبراه ما بین فلات ایران و شبه جزیره عرب، خلیج فارس نامیده می گردد.

این نام از ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای این آبراه بکار برده می شده است و اسناد بسیار به همراه نقشه های متعدد تاریخی گواه این مطلب می باشند.

قلعه بانی در نامه خود اضافه کرده است: این امر در بسیاری از قطعنامه های سازمان ملل متحد و سایر اسناد موثق مورد اشاره واقع شده است و به هیچ عنوان قابل انکار نیست.

در نامه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، آمده است: شرکت ملی نفت ایران نسبت به استفاده از نام جعلی خ.ل.ی.ج.ع.ر.ب.ی در اطلس دریای شما معترض می باشد؛ همچنین این شرکت استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس را صریحاً و قویاً رد نموده و تصریح می نماید نام صحیح آبراه مذکور، خلیج فارس می باشد.

قلعه بانی در این نامه اضافه کرده است: خاطر نشان می سازد نامه اعتراضی حاضر و محتوای آن به هیچ وجه نباید به گونه ای تفسیر شود که به حق و حقوق شرکت ملی نفت ایران در رابطه با اعتراض به استفاده از نام مجعول علیه “انتشارات شرکت آرامکو” خللی وارد نماید؛ ضمن اینکه بدین وسیله اطلس مذکور عودت داده می گردد، از جنابعالی درخواست می گردد در اسرع وقت نسبت به اصلاح نام مجعول اقدام فرمایند.

خبرآنلاین


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.