هسته خورشید سرچشمه انرژی موجود بر روی زمین

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

انرژی که به سمت زمین سفر می کند و در زمین موجب ادامه حیات موجودات زنده می شود در مرکز خورشید ،یعنی هسته آن تولید شده و از پس از طی لایه های خورشید به زمین می رسد .

زهرا شریفی کارشناس مرکز نجوم آوااستار در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:خورشید نزدیک‌ترین ستاره به ما و تنها سرچشمه نور و انرژی برای ادامه حیات موجودات زنده روی زمین است. خورشید مانند همه ستارگان عالم خود تولید کننده‌ی نور و انرژی می باشد که انرژی آن از واکنش هم جوشی هسته‌ای در مرکزش تولید می شود.

وی انرژی و فشار حاصل از این انفجارهای هسته‌ای را به حدی دانست که با وجود نیروی گرانش بسیار زیاد از جرم ستاره، مانع از فروریختن ستاره به درون خودش میشود و افزود: انرژی در مرکز خورشید تولید می شود ،سپس به لایه های بالایی میرسد و خورشید را به مقصد زمین ترک می‌کنند تا حیات ما موجودات روی زمین را تامین کنند.

شریفی تصریح کرد:فاصله خورشید با زمین حدود ۶/۱۴۹ میلیون کیلومتر است که این فاصله را یک واحد نجومی به نام (AU) نامیده اند و در برخی از ماه های سال مانند ماه دی در کمترین فاصله و در فصل تابستان به بیشترین حد خود می رسد.

عناصر سنگین تنها ۲ درصد از جرم خورشید را اشغال کرده اند

وی اظهار داشت: به دلیل نزدیکی زمین به خورشید، میتوانیم سطح آن را به راحتی با ابزار اپتیکی مجهز به فیلترهای مناسب ببینیم و ویژگی‌های فیزیکی مثل دما، حجم، جرم، چگالی و حتی شدت فعالیت‌های مغناطیسی و حرکت دورانی بخش‌های مختلف آن را با دقت بسیار زیاد اندازه‌گیری کنیم.

شریفی تاکید کرد: بررسی ها و تجزیه هایی که بر روی طیف نوری خورشیدانجام شده نشان می دهد ۷۱ درصد از جرم خورشید را هیدروژن و ۲۷ درصد‌ جرم آن را هلیوم و ۲ درصد باقی مانده آن را عناصر سنگین کربن و آهن و … تشکیل می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: خورشید ما بر خلاف بیشتر ستارگان غول‌پیکر که بعد مرگ خود به اجرامی غریب مثل ستاره نوترونی یا سیاهچاله تبدیل می‌شوند؛ پس از طی حیاتی طولانی و کم هیجان، به آرامی به غولی سرخ تبدیل و سپس به صورت یک کوتوله‌ای سفید در فضا و به تدریج به جرمی تیره و تار در مکان خلوت و آرام در عالم تبدیل خواهد شد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.