هشدار بهمنی به موسسات مالی که نام ائمه را دارند

هشدار بهمنی به موسسات مالی که نام ائمه را دارند | چاپ |
یکشنبه ۱۹ شهریور ساعت ۱۲:۳۵

بینا- رئیس کل بانک مرکزی گفت: موسسات مالی و اعتباری نام ائمه را از موسساتشان تغییر دهند و‌ تا خودمان در این زمینه ورود پیدا نکردیم از این موسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌خواهیم نامشان را تغییر دهند.
به گزارش بینا،‌ محمود بهمنی در حاشیه بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: ما در آینده بسیار نزدیکی در این قضیه ورود پیدا می‌کنیم چرا که گذاشتن نام ائمه روی موسسات ،کار نادرستی است و متاسفانه برخی‌ها نیز از این اسامی به عنوان رانت استفاده می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بانکداری در جمهوری اسلامی ایران را کاملا بدون ربا خواند و گفت: در بخش عقود مبادله‌ای هیچ شبهه ربوی وجود ندارد اما در بحث مشارکت‌ها و بحث تقسیم سود اگر مشارکت‌ها واقعی شود، مشکلی در نظام بانکداری بدون ربا نخواهیم داشت.
بهمنی گفت: قوانین ما کامل است البته نیازمند تغییراتی بود که دو دستورالعمل جدید در قانون عملیات بانکی بدون ربا و قانون پولی و بانکی تهیه و تقدیم دولت کردیم  تا به زودی در مجلس تصویب شود.
وی گفت: در بخش قرض‌الحسنه هم باید بگوییم که کل منابع این بخش را به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص دادیم و سال گذشته ۱۰۰ درصد منابع ما در این بخش محقق شد اما در دو سه سال گذشته کمتر از ۴۰ درصد این منابع محقق می‌شد.
وی تعدیل فرهنگ وثیقه  و توزیع منابع  در گستره وسیع را از مهمترین  مزیت‌های بانکداری اسلامی خواند و گفت: توزیع ریسک در بانکداری اسلامی با بانکداری ربوی متفاوت است و در همین خصوص احتمال ورشکستگی در بانکداری ربوی به مراتب بیشتر از بانکداری بدون رباست چرا که در بانکداری غربی در پایان سال اصل پول به همراه بهره‌اش پرداخت می‌شود اما در بانکداری اسلامی بر اساس اصل سود و زیان اقدام می‌کنیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.