هشدار جدی کوفی عنان در خصوص سوریه

نماینده ویژه و مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه روز سه شنبه هشدار داد: ادامه خشونتها در سوریه منجر به جنگ داخلی می شود که در نهایت بر همه منطقه تاثیر خواهد گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، کوفی عنان که با ویدئو کنفرانس، به اعضای شورای امنیت درباره اوضاع سوریه گزارش داد، در جمع خبرنگاران افزود: سازمان ملل اطمینان داده است که تا آخر ماه جاری میلادی، همه ۳۰۰ عضو هیئت ناظر را به سوریه اعزام خواهد کرد که همین امر تاثیر به سزایی در اوضاع خواهد داشت.
وی افزود: وقتی نیروها اعزام و تعامل با مردم برقرار شود، تاثیرات مثبت بیشتری را شاهد خواهیم بود.
عنان گفت: در برخی موارد کاهش عملیات نظامی دیده شده است ولی هنوز هم همه مواردی که طرف ها در سوریه بر آنها متعهد شده بودند، به طور کامل اجرایی نشده و سطح خشونتها غیرقابل پذیرش است.
وی افزود: در مقطع اخیر باردیگر به کارگیری سلاح های سنگین از جمله گلوله باران هایی را از سوی نیروهای نظامی دولتی سوریه شاهد بودیم اما از سوی دیگر، گروههای مسلح مخالف دولت سوریه نیز حملاتی را انجام داده اند.
نماینده ویژه مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه گفت: ضرورت دارد هر چه سریعتر به نقضهای حقوق بشر در سوریه خاتمه داده و از اجرای طرح شش ماده ای اطمینان حاصل شود تا بتوان به سوی روند سیاسی حرکت کرد.
کوفی عنان تاکید کرد: نگرانی های عمیقی در ارتباط با بروز جنگ داخلی در سوریه وجود دارد و ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد، خشونت ها باید به فوریت متوقف و روند سیاسی باید هر چه سریعتر آغاز شود.
عنان در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: مذاکرات در مورد موضوعات بشر دوستانه هنوز ادامه دارد.
وی درباره انتخابات پارلمانی اخیر سوریه نیز گفت: انتخاباتی که در سوریه انجام گرفت، از ابتکارات دولت سوریه بود و دولت نیز آن را ترتیب داده بود.
وی افزود: وقتی من از روند سیاسی صحبت می کنم، باید نتیجه اش مذاکرات ملی میان مردم و دولت سوریه و منجر به یک انتخابات شود.
کوفی عنان تاکید کرد: این انتخاباتی که انجام شد، آن انتخاباتی نبود که مورد نظر ماست بلکه یک انتخابات جداگانه بود و فکر می کنم مقامات سوریه درک می کنند که با توجه به نتیجه مذاکرات ملی، شاید ضروری باشد انتخابات دیگری برگزار شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بتوانیم علامت قاطعی ارسال کنیم که نشان دهد اختلافات از طریق مسالمت آمیز قابل حل است، مجال بیشتری در خاتمه درگیری ها خواهیم داشت.
نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه افزود: پیام بلند و واضح این است که دولت سوریه مسئولیت بیشتری در کاهش خشونتها دارد ولی در عین حال گروههای مخالف هم در رعایت این امر موظف هستند و همه باید متعهد شوند و سلاح ها را زمین گذارند.
کوفی عنان تصریح کرد: دو طرف درگیر در سوریه در ۱۵ آوریل ( ۲۷ فروردین ) به مدت یک روز کاملا آتش بس را رعایت کردند ولی درخواست ما این است که این امر ادامه و خشونت ها خاتمه یابد.
عنان گفت: در مورد اینکه چه کار دیگری می توانیم برای سوریه انجام دهیم، منتظر پیشنهادهایی هستیم و شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل و اتحادیه عرب می توانند در این زمینه نقش به سزایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: با قاطعیت از کسانی که سلاح در درست دارند، می خواهم به مردم کشور سوریه و منطقه فکر کنند و به پای میز مذاکره آیند و بهتر است این کار هر چه سریعتر صورت گیرد.
عنان در آخر بار دیگر هشدار داد اگر تلاشها با شکست مواجه شود جنگ داخلی در سوریه رخ می دهد که بر همه منطقه تاثیرگذار خواهد بود و به دلیل ژئوپولتیکی همه ما باید نگران وقوع چنین واقعه ای باشیم.
تصویر دارد.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.