هشدار روسیه به غرب درباره پیامد تحریم ها علیه ایران

وزیر خارجه روسیه به شدت درباره پیامدهای سناریو غرب برای منزوی کردن ایران با هدف متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه پرس تی وی ، “سرگئی لاوروف “، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ گفت: «اگر این اعتقاد وجود دارد که هرچه ایران را بیشتر تحریک کنید، زودتر تصمیم خود را خواهد گرفت، پس من فکر می‌کنم این یک راه بسیار خطرناک است.»

وی افزود: «اگر انزوا شعار روز است، اعمال تحریم‌های بیشتر و بیشتر و تهدید به بمباران ایران که خدا کند رخ ندهد، آن چه را که بلافاصله از دست خواهیم داد همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در آینده) است.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «با تحریم و تهدید دوباره و دوباره ایران ما ایران را به همکاری بیشتر ملزم نخواهیم کرد.»

وی با دفاع از برنامه انرژی هسته‌ای ایران برای دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای آن را «کاملا هم‌سو با پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی)» دانست و تاکید کرد: «هیچ نشانی از این که ایران تصمیمی سیاسی برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای خود گرفته باشد وجود ندارد.»

لاوروف در ادامه گفت که حتی اطلاعاتی که پنتاگون نیز گه‌گاه منتشر می‌کند موید همین موضوع است.

تحریم‌های غرب وسیله‌ای است برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران تا این کشور برنامه انرژی هسته‌ای‌ خود متوقف کند. این در حالی است که امریکا و برخی هم‌پیمانان این کشور ادعا می‌کنند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران جنبه نظامی دارد.

امریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای غربی بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای متهم کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، تاکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده، اما هرگز مدرک‌ دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای تهران به سوی تولید تسلیحات اتمی پیدا
نکرده است.

ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.