همزاد پنداری از معایب بازی‌های رایانه‌ای

یک جامعه شناس همزاد پنداری را از معایب استفاده بیش از حد کودکان از بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: در جامعه امروز، رایانه به رقیب قدرتمند و هیجان انگیز تلویزیون تبدیل شده و در این بین بازی‌های رایانه‌ای طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که بازی‌های رایانه‌ای به سومین صنعت پول ساز جهان تبدیل شده‌اند، گفت: متاسفانه هدف خرید بسیاری از رایانه‌های خانگی در کشور، ما بازی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه رایانه و بازی‌های رایانه‌ای توانسته‌اند جای خود را در میان اسباب بازی‌ها باز کنند، عنوان کرد: خانواده‌ها باید با مدیریت درست، فرزندان خود را از استفاده بی‌رویه از این‌گونه وسایل باز دارند.

وی با بیان این‌که رایانه به علت فعل پذیر بودن نسبت به تلویزیون دارای هیجان‌های منحصر به فردی است، ادامه داد: هیجان انگیز بودن رایانه و بازی‌های مربوط به آن تا حدی است که حتی بزرگسالان را نیز درگیر خود می‌کند و این مسئله لزوم توجه جدی والدین به این مقوله را به وضوح نشان می‌دهد.

این جامعه شناس با اشاره به این‌که پسرها بیشتر از دخترها درگیر بازی‌های رایانه‌ای می‌شوند، تاکید کرد: این‌گونه بازی‌ها سبب ایجاد توهم آزادی در کودکان می‌شود، به این معنا که فرد نمی‌تواند بین دنیای واقعی و دنیای بازی‌های رایانه‌ای تفاوت قائل شود و لذا درصدد بر می‌آید اتفاقات رخ داده در بازی‌ها را به دنیای واقعی تعمیم دهد که همین مسئله می‌تواند مشکلات فراوانی را بوجود آورد.

قاسمی، همزاد پنداری را یکی دیگر از معایب بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: همزاد پنداری سبب می‌شود کاربر خود را جای بازیگر بداند.

وی، سپس استفاده بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای را اعتیادآور دانست و تاکید کرد: اعتیاد به رایانه و بازی‌های رایانه‌ای سبب ایجاد رفتارهایی مثل دزدی از والدین در کودکان و نوجوانان می‌شود، به این معنا که فرد برای بدست آوردن آنها حاضر است به هر کاری تن دهد.

قاسمی با تاکید بر این‌که بازی‌های رایانه‌ای معمولا خشن طراحی می‌شوند، اظهار کرد: خشن بودن این گونه بازی‌ها سبب ایجاد اثرات سوء بر روی جسم و روان افراد می‌شود و استرس را در کودکان و نوجوانان بالا می‌برد و همین مسئله زمینه های ایجاد ترس را در آنها افزایش می‌دهد که همه این موارد سبب ایجاد حالت انزوا طلبی، افت تحصیلی و وابستگی روانی می‌شود.

این جامعه شناس، استفاده از بازی‌های متناسب با گروه سنی کودکان و نوجوانان، انتخاب بازی‌های متناسب با شیوه‌های تربیتی والدین و نظارت بر زمان استفاده از بازی‌ها توسط والدین را از جمله راهکارهای استفاده مناسب از رایانه و بازی های آن دانست و تصریح کرد: والدین باید با اینگونه بازی‌ها آشنایی کامل داشته باشند و از خطرات ناشی از استفاده زیاد آنها مطلع باشند.

قاسمی، دو تا سه بار در هفته و در قالب زمان‌های ۳۰ دقیقه ای را زمان مناسب استفاده از بازی‌های رایانهای برای کودکان و نوجوانان قلمداد کرد و تصریح کرد: حتما بین زمان‌های استفاده، استراحت کافی منظور شود.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه رایانه را در اتاق کودکان قرار ندهید.

قاسمی از نا آگاهی برخی والدین از مضرات رایانه و بازی‌های رایانه‌ای ابراز تاسف کرد و اذعان کرد: برخی والدین به علت نا آگاهی، رایانه را بهترین وسیله برای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان و رسیدگی به کارهای شخصی خود قلمداد می‌کنند.

وی در خصوص تاثیر مثبت رایانه و بازی‌های آن برای کودکان و نوجوانان در صورت استفاده مناسب سخن گفت و تصریح کرد: تقویت قدرت اعتماد به نفس، قوه ادراک، تمرکز، یادگیری بهتر و ایجاد حس رقابت‌جویی می‌توانند از جمله تاثیرات مثبت این‌گونه بازی‌ها در صورت استفاده کنترل شده و مناسب باشند.


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.