همه غول‌های فناوری روی کامپیوترهای پوشیدنی زوم کرده‌اند

 همین چند هفته پیش بود که سرگئی برین، از موسسان گوگل، عینک واقعیت افزوده گوگل را در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل I/O رونمایی کرد. حالا هم شرکت الیمپوس (Olympus) پرده‌ها را از روی عینک کامپوتری پوشیدنی خود کنار زده است. الیمپوس به تازگی در یک نشست خبری، از «نمونه اولیه نمایشگر پوشیدنی فوق فشرده ۴٫۰ MEG» رونمایی کرد و در مورد آن گفت: این عینک می‌تواند در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت همچنین اعلام کرد که نمایشگر MEG 4.0 نمای دنیای بیرون را مخدوش نمی‌کند. این عینک با وجود باتری فقط ۳۰ گرم وزن دارد. البته قیمت و تاریخ انتشار آن در این نشست اعلام نشد.
این در حالی است که شایعات مبنی بر این هستند که اپل نیز مشغول کار روی کامپیوترهای پوشیدنی است. این شرکت مجددا فهرستی در زمینه ثبت اختراعات برای صفحه نمایش ارایه داده که در عینک‌های مخصوصی تعبیه می‌شوند. این در حالی است که در هفته گذشته اپل موفق به دریافت جایزه حق ثبت اختراع برای «عملکرد جانبی برای نمایشگر نصب ‌شده روی سر» شد.

این حق اختراع می‌تواند برای پخش و انتشار یک تصویر به چشم طرف مقابل مورد استفاده قرار گیرد. وسیله معرفی شده در حق اختراع اپل مانند عینک گوگل، جلوی صورت قرار می‌گیرد و اطلاعات را روی نمایشگر LED کوچکی نشان می‌دهد، اما بر خلاف نمونه عینک آزمایشی گوگل که تنها یک نمایشگر در جلوی چشم راست قرار دارد، پتنت اپل نشان می‌دهد که برای هر چشم یک نمایشگر در نظر گرفته شده است‌. این پتنت در سال ۲۰۰۶ نوشته شده است، اما اجازه انتشار آن به ۳ ژوییه ۲۰۱۲ موکول شد. البته یکی از طراحان این عینک یعنی تونی فادل (Tony Fadell)، معروف به پدر آیپاد اخیرا اپل را برای دنبال کردن پروژه ترموستات هوشمند Nest ترک کرده است و معلوم نیست که این پروژه چه زمانی به پایان خواهد رسید. در این پتنت، اپل خیلی وارد جزییات نشده و از تمامی امکانات این وسیله صحبت نکرده است و تنها از وسیله‌ای نام برده که می‌تواند تصاویر را بر روی نمایشگر جلوی چشم نشان دهد و قابلیت ارتباط با دستگاه دیگری که نسبت تصویر آن ۱۶به ۹ است را دارد و در واقع این نسبت تصویری است که توسط نظریه پردازان برای نسل بعدی گوشی‌های آیفون پیش‌بینی شده است.
در حالی که برخی از شرکت‌ها روی عینک‌ها به عنوان کامپیوترهای پوشیدنی تمرکز کرده‌اند، شرکت‌هایی نیز در زمینه امکان کامپیوتری کردن لنزهای تماسی فعالیت می‌کنند. بابک پرویز که در گوگل روی پروژه عینک شرکت کار می‌کند، متخصص فناوری نانوی زیستی یا بیونانوتکنولوژی است و تلفیقی از فناوری‌های کوچک و زیست‌شناسی است. پرویز، عضوی از تیمی بود که یک لنز تماسی بسیار کوچک را ساخته است. در این لنز تماسی مدارهای الکترونیکی تعبیه شده تعبیه شده است. گزارش موسسه تحقیقات فارستر در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که کامپیوترهای پوشیدنی «جنگ پلات‌فورم جدید» را به همراه خواهد داشت که به جنگ اپلیکیشن‌های تلفن همراه امروزی، بین اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک بی‌شباهت نیست. فارستر در این گزارش گفت: تصور کنید که بازی‌های ویدیویی در فضای واقعی اتفاق می‌افتد یا عینک‌هایی که نام همکارتان را که واقعا باید بدانید به شما یادآوری می‌کند. یا پرداخت بهای یک قهوه در استارباکس با ساعت مچی‌تان به جای استفاده از تلفن همراه.

nytimes/نسترن صائبی
۲۱۲۱


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.