همکاری “ایرباس” و “آژانس فضایی اروپا” برای کاهش زباله‌های فضایی

شرکت “ایرباس” و “آژانس فضایی اروپا” قصد دارند برای کاهش زباله‌های فضایی، فضاپیماهای جدیدی طراحی و ابداع کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، تقریبا یک بار در هفته، یک فضاپیما به پایان عمر خود می‌رسد، انرژی خود را از دست می‌دهد، به طرف زمین سقوط می‌کند و تا رسیدن به جو زمین، در راه می‌سوزد اما گاهی اوقات همه قسمت‌های فضاپیما به طور کامل از بین نمی‌روند و باقی می‌مانند. این قسمت‌های باقیمانده می‌توانند برخورد شدیدی با زمین داشته باشند.

با گردش فضاپیماهای بیشتر در مدار زمین، تعداد این برخوردها نیز بیشتر خواهد شد؛ به همین دلیل “آژانس فضایی اروپا” (ESA) اخیرا تصمیم به حمایت از پژوهشی گرفته است که با هدف کنترل ورود دوباره فضاپیماها به جو زمین و حفظ جان ساکنان زمین از خطر انجام می‌شود.

از آنجا که بیشتر سطح زمین از آب پوشیده شده است، بیشتر زباله‌های فضایی پس از سقوط، به درون اقیانوس‌ها می‌افتند. اگرچه زباله‌های فضایی تاکنون با زمین برخورد نداشته‌اند اما افزایش تعداد ماهواره‌هایی که در اطراف زمین می‌چرخند، نیاز به اقدام فوری را نشان می‌دهد. این پژوهش جدید که با همکاری شرکت “ایرباس” (Airbus) انجام می‌شود، نحوه طراحی فضاپیما را برای ورود ایمن به جو زمین بررسی می‌کند تا میزان خطر را برای جان و مال ساکنان زمین کاهش دهد.

طراحی یک فضاپیما برای ورود دوباره به جو زمین می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد زیرا این کار، محدودیت‌های بسیاری به همراه دارد و می‌تواند میزان سازگاری فضاپیما با محیط زیست را کاهش دهد.

این بررسی به طور کلی نشان می‌دهد که ورود نیمه کنترل شده فضاپیما به جو زمین، در بسیاری موارد می‌تواند موثرترین راه کاهش خطرات ناشی از سقوط زباله‌های فضایی باشد. از سوی دیگر، ورود نیمه کنترل شده می‌تواند از نظر فنی و با توجه به فناوری‌های کنونی، واقع‌بینانه‌تر باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.