هند برهمکاری با ژاپن و کره جنوبی در آبهای آزاد تاکید کرد

به گزارش ایرنا معاون شرق وزارت امور خارجه هند در مراسم گشایش گفت و گوهای سه جانبه هند، ژاپن و کره جنوبی گفت: سه کشور، بشدت به تجارت از راههای دریایی اقیانوس و دریاهای آزاد، وابسته هستند و این راهها امنیت انرژی آنها را تامین می کند به همین دلیل تامین امنیت راههای دریایی برای ما حیاتی است.

‘سانجی سینگ’ افزود:هند شرایط ژئواستراتژیک با ارزشی دارد و مرزهای اقیانوس هند با مناطق اقتصادی ویژه بزرگی متمایز است و علاوه بر این، منابع دریایی کشف و استفاده نشده بسیاری در این منطقه وجود دارد. این ظرفیت فراموش شده، در جنوب دریای چین که اکنون محل اختلاف شده نیز هست.

معاون وزیر امور خارجه هند با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای گسترش همکاری تجاری، انرژی و اقتصادی در دریاهای اطراف کشورش صورت گیرد، تصریح کرد:ارزشهای مشترک این سه کشور به عنوان دمکراسی های برتر جهان، منجر به رسیدن آنها به چشم اندازهایی مشابه شده است.

وی ادامه داد:علاوه بر این، منافع استراتژیک ما در راستای یکدیگر قرار دارد ما به دنبال آسیایی آرام و امن هستیم که از تهدیدهای تروریسم، تعدی، دزدی دریایی و مسایل دیگر میان کشورها بدور باشد.

گفت و گوهای سه جانبه هند، ژاپن و کره جنوبی که به مدت دو روز در دهلی نو در حال برگزاری است علاوه بر معاون وزیر امور خارجه هند، ‘آکیتاکا سایکی’ سفیر ژاپن و ‘کیم جونگ کیون’ سفیر کره جنوبی در هند و جمعی از دیپلمات ها و مقامهای رسمی سه کشور حضور دارند.

برگزاری این دیدار سه جانبه با توجه به افزایش تاثیر چین در دریای جنوب و تغییر شرایط امنیتی شرق آسیا حائز اهمیت تلقی می شود.

در این دیدار سه کشور تاکید کردند که از چشم انداز امنیت انرژی هسته ای نیز همکاری خوبی می تواند میان هند، ژاپن و کره جنوبی وجود داشته باشد.

آساق ** ۵۸۹**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۷۶۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.