هنرهای تجسمی:هنرمند فقید مصری باز هم رکورد زد/ محمود سعید را بشناسید۳ آبان ۹۱

این خبر امروز چهارشنبه ۳ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

در شب اول حراج کریستیز رکورد فروش اثر iبه محمود سعید ،هنرمند فقید مصر تعلق گرفت و iبه این ترتیب اثر سهراب سپهری را شکست داد.

به گزارش تفسیری خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، کریستیز همچون همیشه حراج خود را بر آثار ایرانی، عرب و ترک متمرکز نمود و البته باز هم، iبه روال دوره پیش، محمود سعید هنرمند فقید مصری رکورددار شد.

بخش اول حراج کریستیز ساعت ۱۹ روز ۲۳ اکتبر با ارائه ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی، عرب و ترک در مکان همیشگی این حراج واقع در برج های دو قلوی امارات برپا شد تا این حراج در شب اول شاهد فروش ۹۶ درصدی آثار با رقم کلی ۶/۳ میلیون دلار باشد.

محمود سعید با تابلوی ۸۷ در ۱۲۸ سانتی متری اش تحت عنوان “ماهیگیر “به رقم فروش ۸۱۸ هزار دلار دست یافت در حالی که برآورد اولیه آن،۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده بود. اما سهراب سپهری نقاش بزرگ ایرانی حائز دومین رکورد این شب شد؛ آن هم با فروش ۲۶۶ هزار دلاری تابلوی ۹۷ در ۱۲۶ سانتی متری اش از مجموعه تنه درختان که ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار قیمت گذاری شده بود.

این در حالی است که اثر محمود سعید توانست با جهش ۲۱۸ هزار دلاری رو iبه رو شود،سپهری در همان محدوده قیمت گذاری شده حراج بسنده نمود.و این در حالی است که سال گذشته همین وقت اثر وی iبه همراه اثری از فریده لاشایی و افشین پیرهاشمی توانست هنرمندان ترک و عرب را پشت سر بگذارد و باید دید آیا عدم استقبال از اثر سهراب در حد انتظار همیشگی iبه سبب حاشیه ای است که دور پیش سر فروش اثر دیگری از این هنرمندایجاد شد و خواه راین هنرمند فقید اعلام نمود اثر وارد شده iبه حراج جعلی است. ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد.

 محمود سعید کیست؟

محمود سعید هنرمندی است که در هنر مدرن مصر توانست انقلابی iبه پا کند و این روزها بسیاری از جوانان پیرو راه او می باشند . وی الکساندریا ،دومین شهر بزرگ مصر iبه دنیا آمد و سوزه بسیاری از نقاشی‌هایش وامدار زادگاهش بود. دستاوردهای این هنرمند راه را برای بسیاری از هنرمندان باز نمود و سبب شد که این قشر برای بالابردن دانششان در زمینه رنگ،فرم و تکنیک گسترش دهند. امروزه بسیاری از این هنرمد در موزه هنر مدرن در خانه اپرای هایرو iبه نمایش در امده. خانواده پس از مرگ هنرمد چندین اثرش را iبه وزارت هنر کشور مصر اهدا نمودند .همچنین خانه اش در الکساندریا برای چندین سال در دست ساخت بود تا iبه موزه محمود سعید تبدیل شود.

باقی رکوردها چه بود؟

با وجود فاصله بسیار فروش تابلوی محمود سعید و سپهری، در شب اول مجموعاً هشت رکورد از ده رکورد برتر از آن آثار ایرانی بود. دو رکورد دیگر هم iبه واسطه فروش تابلوهای محمود سعید،عاید این حراج شد. هشت رکورد دیگر شب اول این حراج iبه این قرار است: تابلوی ۸N619VT اثر فرهاد مشیری iبه مبلغ ۲۴۵ هزار دلار؛ تابلوی کوزه از مشیری ۲۳۰ هزار دلار؛ اثر بدون عنوان محمد احصایی ۱۸۸ هزار دلار؛ El Zar از محمود سعید ۱۸۲ هزار دلار؛تابلوی “در ” از شیرازه هوشیاری ۱۵۸ هزار دلار؛کوهنور آسمان از مشیری ۱۴۶ هزار دلار؛ Epistrophy MT1 از تیمو ناصری ۱۳۴ هزار دلار، و عشق از نصرالله افجه ای ۱۱۰ هزار دلار.که هیچ کدام نتوانستند چندان بالاتر از قیمت پیشنهادی حراج iبه فروش برسند.

حالا باید منتظر ماند و دید در روز دوم چه عددهایی از چکش حراج بر آثار هنرمندان ایرانی iبه دست می‌آید.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.