هنرپیشه هالیوودی نقش بوعلی سینا: نمی‌دانستم ابن سینا چه گنج گرانبهایی بوده است

قانون- طی روزهای اخیر، فیلمبرداری فیلم سینمایی «طبیب» (مدیکوس) با بازی سر “بن کینگزلی” در نقش ابوعلی سینا ملقب به «طبیب الاطبا» حکیم و طبیب سرشناس ایرانی آغاز شد.

به گزارش کافه سینما، بخش‌هایی از این فیلم در استودیوهای تهیه فیلم شهر کلن آلمان فیلم‌برداری می‌شود.

داستان «طبیب» در قرن یازدهم میلادی روی می‌دهد و درباره “راب کول” یک بچه یتیم و فقیر انگلیسی است که تصمیم می‌گیرد برای تحصیل طب به ایران سفر کند.

گفت‌وگوی دویچه‌وله با بن کینگزلی، بازیگر سرشناس را در ادامه می‌خوانید:

سر بن، شما مشهور به این هستید که نقش های بالا و پیچیده بازی کنید. مانند گاندی، گانگستری به اسم دان لوگان یا الجازاری، چه نکته ای نظر شما را برای بازی نقش ابوعلی سینا جلب کرد؟

– نمی‌دانم، حس درونی، احساس؟ فکر می‌کنم نکته‌ای که مرا به این کار سوق داد ملاقات یک خانم ایرانی بود در لندن. او برای من تعریف کرد که ابن سینا در ایران یک قهرمان ملی محسوب می‌شه. احساس سربلندی و افتخار او من را به نحوی تحت تاثیر قرار داد.

ما هنرپیشه‌ها کاملا نمی‌توانیم توضیح بدهیم که چرا یک نقش را قبول می‌کنیم. خیلی رازآمیز است. خیلی حرف‌های بیربط و بی جا زده می‌شود در مورد هنرپیشگی.

یک خانم جوان ایرانی ابوعلی سینا را برای من مجسم کرد. بوعلی سینا نماد یک انسان مدرن است. در فیلم هم او یکی از مدرن ترین شخصیت‌هاست. او قوه درک بسیار پیشرفته‌ای دارد. همیشه کنجکاو و در حال کنکاش است. استاد برجسته‌ای است و همچنین یک فیلسوف، یک شاعر و یک ستاره‌شناس، یک طبیب و به طور کلی یک هنرمند ارجمند است.

به خاطر همین من او را یک انسان مدرن خطاب کردم. جای دریغ و افسوس است که در دنیای امروزی نمی‌شود انسانی را پیدا کرد که پنج حسن را یکجا در خود داشته باشد. تصور کنید ما امروز اغلب خودمان را روی یک رشته بخصوص متمرکز می‌کنیم ولی او پنج کاره بود. یعنی می‌شود تشبیهش کرد به کودکی که به تمام جهان و رشته کارهای آن ذوق و شوق دارد. خلاصه من در این انسان یک شوق و ذوق کودکانه و سرسختانه کشف کردم.

می‌توانید در مورد کتاب نووا گوردون و شباهتهای آن با فیلمنامه توضیح بدهید؟

– در این رابطه نمی‌توانم چیزی بگویم؛ چون راستش را بخواهید من کتاب را نخوانده‌ام. من فقط با متن فیلمنامه آشنا هستم. البته می‌دانم که دست اندرکاران فیلم در این مورد با نویسنده کتاب مدیکوس صحبت کردند و او هم متقاعد به این کار بود و حق تهیه این فیلم را به آنها داد. به هر حال متن فیلمنامه که به دستم رسید تمرکزم را روی آن و در آوردن خود فیلم گذاشتم. یعنی فرصت ندادم تعبیر دیگری از داستان در من تاثیری بگذارد.

چه شد که کتاب را نخواندید؟

-وقت نداشتم. در حال حاضر همزمان به بازی در چهار فیلم مشغولم. البته کار جذاب و هیجان‌انگیزی است. گرچه آدم باید چهار اسبه بتازد ولی هیچ کدام از اسب‌ها را با آن دیگری اشتباه نمی‌کند. من هیچ سرگردانی ندارم. مشخص بگویم یک فیلمی است بنام «اندر»، دومی «شکارچی راهنما»، سوم «مرد آهنین» و چهارم هم همین فیلم «مدیکوس».

پس باید خیلی در سفر باشید؟

– دقیقا. اول با فیلم «مرد آهنین» شروع شد. کار «اندر» تازه تموم شده. الان می‌روم برای بازی در «شکارچی» و بعد برمی‌گردم به مراکش به خاطر همین فیلم «مدیکوس». تازه بعد از آن می‌روم که کار فیلم «مرد آهنین» رو تمام کنم.

قبل از اینکه این نقش را قبول کنید، تا چه حد ابوعلی سینا را می‌شناختید؟

– اگر همان خانم جوانی که پیشتر صحبتش را کردم و با او مدت کوتاهی هم کار می‌کردم برایم توضیحی نمی‌داد، نمی‌دانستم ابن سینا چه گنج گرانبهایی بوده است. اما می‌دانستم جهان اسلام در آن زمان در رشته‌های علمی گوناگون مانند ریاضیات، شیمی، ستاره‌شناسی و جغرافیا پیشرفت‌های برق‌آسا و اکتشافات بسیاری داشته، در حالی که اروپا به اصطلاح سده‌های تیره را طی می‌کرد، به ویژه اینکه ایران عصر طلایی خود را می‌گذراند؛ دورانی بارور، خلاق و جذاب.

آیا این نقش برای شما در حکم یک چالش بود؟

ببینید! من اسمش را چالش نمی‌گذارم. چون‌ اگر چالش به حساب می‌آمد، بازی‌اش نمی‌کردم. چالش کمی معنای مبارزه می‌دهد؛ پس باید به این فرق فکر کرد. من مطمئن بودم که این کار کار من است.

الان که بهتر ابن‌سینا را می‌شناسید، چه فکر و احساسی دارید؟

از او خوشم می‌آید. انسان سخت‌کوش و متعهدی است، دچار احساسات نمی‌شود، به زندگی عشق می‌ورزد و همین مرا پیوسته به طرف او می‌کشاند.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.