هنوز قیمت آب‌بهای کشاورزان در مرحله دوم هدفمندی نامشخص است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها چون کشاورزان توان پرداخت هزینه‌های آب را نداشتند دولت این هزینه را دریافت نکرد و در مرحله دوم نیز این هزینه هنوز نامشخص است.

محمدتقی توکلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها چون کشاورزان توان پرداخت هزینه‌های آب را نداشتند دولت این هزینه را دریافت نکرد و در مرحله دوم نیز این هزینه هنوز نامشخص است.
 
وی گفت: اگر دوم هزینه ‌آب‌بهای کشاورزان افزایش یابد تأثیر بسیاری روی تولید می‌گذارد و چون این قشر توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند فکر نمی‌کنم دولت افزایش قیمت را لحاظ کند.
 
این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت در جایی که خود در زمینه ساخت سد، شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی سرمایه‌گذاری انجام داده طبق قانون کشاورزان مبلغی را بابت حفاظت و نگهداری آب به وزارت ذیربط می‌دهند.
 
توکلی تصریح کرد: ما هم‌چنین در قانون تشکیک آب‌های زراعی داریم که کشاورزان اگر آب را به صورت سنتی استفاده می‌کنند ۱ درصد، آب تلفیقی ۲ درصد و شبکه‌های مدرن ۳ درصد، آب‌‌بهای خویش را به صورت ریالی به شبکه آب منطقه‌ای خویش بپردازند.
 
این نماینده با اشاره به این که طبق قانون مصوب سال ۸۳ کشاورزانی که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند از هر گونه پرداخت پولی بابت حق نظارت معاف شده‌اند.
 
وی در پایان یادآور شد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها، ماده‌ی ۳ نیز ۲۴ درصد آب شرب رشد قیمت داشته است و تا پایان برنامه پنجم توسعه این آزادسازی باید به صورت کامل اجرایی شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.