هواپیمای سوریه وارد دمشق شد

جام جم آنلاین: ترکیه سرانجام بامداد امروز به هواپیمای مسافربری سوریه که عصر دیروز آن را توقیف کرده بود، اجازه داد تا از آنکارا به سوی دمشق پرواز کند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «روسیا الیوم» اعلام کرد که هواپیمای توقیف شده سوری در آنکارا، بامداد امروز (در ساعت ۳:۴۰ به وقت محلی) وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیمای مسافربری، ۹ ساعت در ترکیه معطل شده است و سرانجام، مقامات ترکیه با توقیف بخشی از اشیاء و وسایل مسافران در این هواپیما به آن اجازه دادند تا به راه خود برای فرود در فرودگاه دمشق ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی ترکیه به رغم تفتیش دقیق این هواپیما، نتوانستند، هیچ سلاح یا شیء مخالف قوانین بین‌المللی درباره پروازهای مدنی میان کشورها، بیابند.

اما پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از رسانه‌های ترکیه نوشت که در میان وسایل توقیف شده در این هواپیما، برخی اجزای موشک نیز دیده می‌شود.

یکی از مسافران ایرباس: رفتار ترک‌ها با ما مثل گروگان‌ها بود

یکی از مسافران این هواپیمای سوری در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» گفت: ما در آنکارا مانند گروگان‌ها دستگیر و بازداشت شدیم و آنها به ما حتی غذا ندادند. من و دیگر مسافران امیدوار بودیم که طرف روس به ما کمک برساند.

اعتراض مسکو به اقدام آنکارا

این درحالی است که روسیه نیز به ترکیه درباره توقیف این هواپیمای مسافربری که در میان مسافران آن، شهروندان روسی نیز حضور داشتند، اعتراض کرده است.

این هواپیمای مسافربری از نوع «ایرباس A320» و حامل ۳۵ مسافر بود.

دو جنگنده ترکیه، عصر دیروز چهارشنبه یک هواپیمای مسافربری سوریه را که از مسکو به سوی سوریه در حال پرواز بود، مجبور کردند تا در فرودگاه «اسن بوگا» در آنکارا فرود آید. بهانه ترکیه برای این اقدام، احتمال وجود سلاح در این هواپیما بود.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت: فرود اجباری این هواپیما به دلیل مشکوک شدن آنکارا به آن و احتمال انتقال اسلحه از این راه برای نظام حاکم در سوریه، صورت گرفت و نیروهای امنیتی، به بازرسی و تفتیش این هواپیما اقدام کردند.

بیانیه مدیر مرکز پرواز عربی سوریه

«غیداء عبداللطیف» مدیر مرکز پرواز عربی سوریه در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» تاکید کرد که در این پرواز که از مسکو به مقصد دمشق صورت گرفته، هیچ شیء یا وسیله مخالف قوانین محلی و بین‌المللی وجود نداشته و این اقدام ترکیه، یک دزدی هوایی به شمار می‌آید.

آنکارا: آسمان سوریه امن نیست

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره در آنکارا اعلام کرد که وزارت خارجه و وزارت ارتباطات ترکیه با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره پرواز هواپیماهای ترکیه در آسمان سوریه هشدار دادند و این آسمان را ناامن توصیف کردند.

از سوی دیگر، «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آسمان سوریه دیگر امن نیست. ضمن اینکه ما از عبور اسلحه از طریق آسمان ترکیه به سوریه جلوگیری می‌کنیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.