هویدا: صدای هنرجوی آواز به کمک صداسازی توانمند می‌شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پرونده ویژه/ صداسازی در آواز ایرانی (۶)

مهرداد هویدا معتقد است، تکنیک صداسازی برای پیشرفت صدای هنرجو لازم است زیرا صدا باید توانمند شود اما اگر کسی صدا و جنس صدایی خوبی نداشته باشد نمی‌تواند آوازه خوان شود.

مهرداد هویدا، خواننده در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز در پاسخ به این پرسش که تکنیک صداسازی تا چه میزان می‌تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود، گفت: به طور کلی تکنیک صداسازی باید به هنرجوی آواز آموزش داده شود و من سال‌ها در کلاس‌های آموزشی خودم این تکنیک را به هنرجویانم آموزش دادم زیر این شیوه برای پیشرفت آنها لازم و ضروری است.

این خواننده در ادامه بیان کرد: متاسفانه بسیاری از نامداران و پیشکسوتان آواز معتقدند این شیوه برای هنرجویان ضروری نیست در صورتی که من به صراحت می‌گویم همه آنها در اشتباه می باشند؛ زیرا صداسازی به این معنا است که هرکسی بتواند صدای خود را بشناسد و با بیان شخصی خودش بخواند که هنرجو باید از طریق استاد آواز با جنس صدای خود آشنا شوند.

هویدا تاکید کرد: تکنیک صداسازی به هنرجوی آواز کمک می‌کند تا تحریرها را به خوبی ادا کنند و فواصل را بهتر بشناسند در نتیجه اگر در هر زمینه‌ای با مشکل روبه‌رو شوند نمی‌توانند آوازه‌خوان شوند.

مهرداد هویدا در ادامه خاطرنشان کرد: در کلاس‌های صداسازی اساتید موسیقی به خواننده کمک می‌کنند تا توانایی خود را در اجرای نت‌ها و گام‌های موسیقی بالا ببرند در نتیجه کسانی که این کلاس‌ها را می‌گذرانند بهتر می‌توانند از اوج صدایی خود استفاده کنند.

این خواننده افزود: متاسفانه بسیاری از اشخاص به جای این که با این تکنیک آشنا شوند فقط در مقابل آن موضع می‌گیرند در صورتی که باید از نزدیک آن را بشناسند و سپس قضاوت کنند، همچنین بسیاری معتقدند در این کلاس‌ها استاد به هنرجو آموزش می‌دهد که چگونه از دیگران تقلید کند در صورتی که اصلا این طور نیست و همیشه به هنرجو تاکید می‌شود تا از تقلید اجتناب کنند.

هویدا در ادامه در پاسح به این پرسش که اگر کسی صدای خوبی نداشته باشد با استفاده از تکنیک صداسازی می‌تواند آوازه خوان شود، گفت: به طورکلی اگر کسی صدا و جنس صدایی خوبی نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند آوازه‌خوان شود بلکه خواننده هم نمی‌شود زیرا آوازه‌خوان و خواننده با هم فرق می‌کنند در نتیجه هر خواننده‌ای باید اول صدای مناسبی داشته باشد و سپس به کمک تکنیک صداسازی صدای خود را بال و پر دهد.

مهرداد هویدا در پایان خاطرنشان کرد: همان طور که قبلا اشاره کردم تکنیک صداسازی برای پیشرفت صدای هنرجو لازم است زیرا صدا باید توانمند شود در نتیجه من با این تکنیک موافق هستم و به هنرجویانم این تکنیک را یاد می‌دهم.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.