هیئت اعزامی آژانس در تهران

۲۳م آذر ،

چکیده: هدف از این سفر، رسیدن به توافق بر سر مسائل مهم مربوط به «جنبه‌های احتمالی نظامی» برنامه اتمی ایران است.

هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گفت‌و‌گو با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده است.

ناکارتس که سرپرستی هیاتی هفت نفری از کار‌شناسان آژانس را برعهده دارد، قرار است امروز ۱۳ دسامبر، ۲۳ آذر، با مقام‌های ایرانی دربارهٔ موضوع‌های مورد اختلاف مذاکره کند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است تا از مجتمع نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران بازدید کند ولی ایران در یک سال قبل با این موضوع مخالفت کرده است.

همزمان با این سفر، تلاش‌هایی برای تعیین زمان گفت‌و‌گوهای آتی گروه ۱+۵ با ایران صورت گرفته است.

به گفته یک سخنگوی اتحادیه اروپا، هلگا اشمیت، معاون کا‌ترین اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ با ایران، در تماس با یکی از معاونان سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران، دربارهٔ مکان و زمان احتمالی دور تازه مذاکرات گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که دور تازه گفت‌و‌گو‌ها در ماه ژانویه برگزار می‌شود ولی سخنگوی خانم اشتون از اظهار نظر در این باره خوددداری کرد.

اصرار آژانس بر بازدید از پارچین

ناکارتس پیش از ورود به تهران گفت: هدف از این سفر، رسیدن به توافق بر سر مسائل مهم مربوط به «جنبه‌های احتمالی نظامی» برنامه اتمی ایران است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که به انجام بعضی از آزمایش‌های مربوط به برنامه اتمی ایران در مجتمع صنایع دفاعی پارچین مظنون است، خواهان بازدید از این مرکز نظامی است.
ایران درخواست بازرسان بین المللی برای دسترسی به این مجتمع را رد کرده است. همچنین مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند اگر دیپلماسی و مذاکره بین ایران و آژانس نهایی شود بازرسان می‌توانند از پارچین بازدید کنند.

گفتنی است که مقامات ایرانی شرط پذیرش بازدید از پارجین را تنها ارائه اسناد معتبر از سوی آژانس مبتنی بر «مطالعات ادعایی» دانستند.

از طرفی ناکارتس نماینده هیئت اعزامی آژانس به ایران ضمن ابراز امیدواری به دریافت مجوز بازدید از مجتمع پارچین گفته است که آمادگی دارد در صورت موافقت ایران، در همین سفر از این مجتمع دیدار کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید دیدار از این مجتمع همچنان برای بازرسان بین المللی مفید است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.