واردات افزایش یافت، صادرات کاهش

چکیده: آمار تجارت خارجی کشور در بخش واردات و صادرات در ۵ ماهه سال جاری به رقم ۳۷میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.

براساس آمار منتشره از سوی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در این مدت ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد شده است.

وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۹۹/۷ درصد، ۷۸/۱۱ درصد کاهش داشته است، این درحالی است که واردات در این مدت به لحاظ وزنی ۲۰/۱۲ درصد افزایش اما از حیث ارزش ۲۳/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی ۳میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار به میعانات گازی، ۴ میلیارد و ۶۲۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۷میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

هرچند که آمار صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در ۵ماهه سال جاری کاهش داشته است اما صادرات سایر کالاها ۱۷/۲۳ درصد افزایش داشته است که ۶۴/۵۰ درصد از ارزش کل صادرات را در این مدت به خود اختصاص داد.

۵ قلم عمده وارداتشمش از آهن و فولاد و غیرممزوج با ۸۷۳ میلیون دلار، گندم سخت به غیر از گندم دامی با ۸۷۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با ۶۹۹ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با ۶۹۴ میلیون دلار و برنج نیمه‌سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با ۵۱۳ میلیون دلار ۵ قلم عمده واردات در ۵ ماهه سال جاری بوده‌اند. از مجموع صادرات غیرنفتی ۳ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار آن به ۵ قلم فوق‌الذکر اختصاص داشت.
 
کشورهای عمده واردکننده کالا به ایران

بیشترین میزان واردات کالا در ۵ ماهه سال‌جاری از کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است که به میزان ۴میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار بوده است.

پس از آن بیشترین میزان واردات از کشورهای چین با رقم ۲ میلیارد و ۹۳۶میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۱۷۸میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۸۶میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار صورت گرفت.

۳ قلم عمده صادرات

پروپان مایع‌شده با ۵۴۰میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۵۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۳ میلیون دلار، ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در ۵ماهه سال جاری بوده‌اند.
 

بیشترین میزان صادرات در ۵ ماهه سال جاری به کشورهای عراق با ۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، چین با ۲میلیارد و ۷۸میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار و هند با ۸۶۳ میلیون دلار بوده است. در مجموع ۶۴ درصد از صادرات کشور به ۵کشور فوق‌الذکر صورت گرفت.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.