واردات خودرو از کره با ارز ۱۴۰۰ تومانی!

۲۸اردیبهشت،

در حالی ارز مرجع کم کم با اقتصاد ایران خداحافظی می‌کند که در این بین ابهام‌ها دربارهٔ تخلفات ارزی رخ داده در سال قبل همچنان ادامه دارد و مردم هنوز نمی‌دانند چه کسانی در سال قبل کالا را با ارز مرجع وارد کرده و آن را براساس ارز ۳۰۰۰ تومانی در بازار فروختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ اولین بار در ۲۲ مهر سال بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که بعضی واردکنندگان کالا را با ارز مرجع وارد کرده و آن‌ها را بر اساس ارز ۳۰۰۰ تومانی در بازار فروخته‌اند. مهدی غضنفری همچنین عنوان کرد که اطلاعات این متخلفان در پورتال ارزی قرار دارد و به زودی با آن‌ها برخورد می‌شود.
اگرچه پورتال ارزی در اواخر سال قبل راه‌اندازی شد اما هرگز اسامی‌متخلفان ارزی اعلام نشد و حتی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که از اعلام اسامی‌متخلفان ارزی معذوریم.
با این وجود حالا که به مرور آمار و اطلاعات مربوط به کالاهای وارداتی در سال قبل منتشر می‌شود می‌توان دید که کدام کالاها و در چه تاریخی بر اساس ارز مرجع وارد شده و کدام یک با ارز مبادله‌ای یا ارز آزاد. همچنین با مقایسه این اعداد و ارقام و قیمت‌های موجود در بازار می‌توان نتیجه گرفت که کدام کالاها با ارز مرجع وارد شده و بر اساس ارز آزاد در بازار به فروش رسیده‌اند.
به عنوان مثال آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در سال قبل حتی دست کم تا پایان آذر ماه نیز خودرو با ارز مرجع وارد کشور شده است. در یک مورد طی سال قبل در مجموع ۱۰۲۰ دستگاه خودروی سواری کره‌ای سانگ یانگ وارد ایران شد. ارزش دلاری و ریالی این میزان واردات به ترتیب به حدود ۱۴٫۷ میلیون دلار و ۲۱۵ میلیارد ریال رسید.
بدون احتساب تعرفه واردات خودرو می‌توان نتیجه گرفت که در سال قبل خودروهای سانگ یانگ با نرخ ارز میانگین ۱۴۶۷ تومانی وارد کشور شدند. همچنین آمار نشان می‌دهد این خودروها دست کم تا پایان آذر ماه با ارز مرجع وارد شده و در سه ماهه آخر سال ارز وارداتی آن‌ها از مرجع به مبادله‌ای تغییر یافته است.
به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که هیچ یک از خودروهای سواری سانگ یانگ در سال قبل با ارز آزاد وارد نشده‌اند و ارز مبادله‌ای نیز تنها در سه ماهه آخر سال به واردات آن‌ها اختصاص یافته است. به نظر می‌رسد چنین وضعیتی در مورد سایر خودروهای وارداتی نیز وجود دارد.
شاید حالا بتوان فهمید که در اوج بحران ارزی به وجود آمده در سال قبل چطور خودروهای گران قیمتی مانند پورشه به راحتی وارد کشور می‌شدند، در حالی که بسیاری از صنایع برای واردات مواد اولیه با مشکل دریافت ارز مواجه بودند.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.