واردات در “گمرک” تهران الکترونیکی شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

واردکنندگان می‌توانند از محل دفتر کار خود کالاهای وارداتی را به گمرک تهران اظهار نمایند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از گمرک، سامانه جامع امور گمرکی در رویه واردات گمرک تهران به بهره‌برداری رسید و این اولین بار در تاریخ کشورمان است که در رویه واردات یک گمرک اظهار کالا به صورت الکرونیکی صورت می‌گیرد و این سامانه امکان اظهار از راه دور در رویه‌های واردات برای واردکنندگان و حق‌العملکاران را با مراجعه به نشانی اینترنتی https://epl.irica.ir فراهم می‌نماید.

بنابراین گزارش ممتاز به نقل از، مراحل اولیه این سامانه ازروز شنبه ۹۲٫۱۰٫۱۴به صورت آزمایشی در گمرک تهران آغاز و در روز شنبه مورخ ۹۲٫۱۰٫۲۱به صورت پایلوت عملیاتی شد.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از ، پیش‌بینی می‌شود که این سامانه باتوجه به فراهم آوردن امکان دوراظهاری برای ارباب رجوع و ارائه مدل جدیدی در تشریفات ترخیص، سبب تسهیل و تسریع فرآیندهای گمرکی، کاهش هزینه های ترخیص کالا و دقت لازم در رویه‌های واردات، صادرات و ترانزیت شود.

از سوی دیگر با اجرایی شدن بخش دیگری از این سامانه در سرویس واردات این گمرک، ماده هفت قانون امور گمرکی و کدینگ به صورت سیستمی بررسی و کنترل شده که علاوه بر تسریع در فرایند صدور پروانه از اشتباهات سهوی و عمدی در کنترل ماده هفت جلوگیری می‌کند.

همچنین در آینده این امکان فراهم خواهد شد که خدمت‌رسانی به اربابان رجوع گمرک از طریق اطلاع‌رسانی به وسیله پیامک صورت پذیرد. بدین‌ترتیب کلیه تشریفات طی شده کالاهای وارداتی از طریق پیامک به اطلاع صاحبان کالا خواهد رسید.

این سامانه به عنوان یک سامانه ملی در دستور کار گمرک قرار گرفته است که مراحل اولیه خود را در گمرک تهران سپری می‌کند و به زودی این سامانه در کلیه گمرکات کشور با هدف ارائه تسهیلات از راه دور، اجرایی خواهد شد.

شایان ذکر است ، پیش از این رویه ترانزیت در گمرک تهران الکترونیکی شده بود و هم اکنون شرکتهای حمل ونقل می توانند کالاهای ترانزیتی را در گمرک تهران به صورت الکترونیکی اظهار نمایند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.