واردات پر سود چادر مشکی

از ابتدای سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ۲۵ هزار تن پارچه از نوع پارچه چادری وارد کشور شده است که ۲۰ هزار تن آن مربوط به سال گذشته و ۵ هزار تن نیز مربوط به چهارماه ابتدایی امسال است.

بولتن نیوز: صنعتی که عنوان باستانی ترین را یدک می کشد اکنون بنابه گفته فعالانش حال و روز خوشی ندارد. فعالان صنعت نساجی می گویند سالهاست این صنعت از کانون توجه دولت ها خارج شده اما در مقابل، راه برای ورادات محصولات نساجی، روز به روز آسان تر می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه ایران مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی، نظیر پنبه و مواد پتروشیمیایی به وفور در بازار ایران وجود دارد. در ایران می توان با ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان یک شغل در این صنعت ایجاد کرد، اما همین میزان سرمایه در دیگر صنایع، بر ۱۴۵ میلیون تومان بالغ خواهد شد. از  همه مهم تر این که ارزش افزوده صنعت نساجی بسیار بالا بوده و محصول نهایی، گاه تا ۱۰۰ برابر مواد اولیه قیمت پیدا می کند.
موارد یاد شده، تنها بخشی از مزیت های فراوان صنعت نساجی در ایران است، اما چرا بازار ایران پر از منسوجات خارجی است و در مقابل، صنعت نساجی کشور روز به روز نحیف تر می شود. در این میان، چادر مشکی، داستانی پرغصه دارد. با وجود آنکه این کالا، یکی از پرفروش ترین منسوجات در بازار ایران است، اما حتی یک متر پارچه چادر مشکی هم در ایران تولید نمی شود.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی انجمن صنایع نساجی، از  ابتدای سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ۲۵ هزار تن پارچه از نوع پارچه چادری وارد کشور شده است که ۲۰ هزار تن آن مربوط به سال گذشته و ۵ هزار تن نیز مربوط به چهارماه ابتدایی امسال است. حداقل ۱۲ هزار تن از این میزان با توجه به استفاده پارچه چادر مشکی در کشور مربوط به این کالا خواهد بود و بقیه پارچه از همین نوع اما با رنگ های مختلف و برای کاربردهای دیگر است.

از طرف دیگر، هر ۲۰۰ گرم از این پارچه بنابه پیشنهاد انجمن صنایع نساجی، برابر با یک متر مربع خواهد بود. به عبارت دیگر، ۱۲ هزار تن برابر با ۶۰ میلیون متر مربع خوهد بود.

از سوی دیگر اگر بر اساس آمار سال گذشته، ۸ هزار تن را مربوط به دوران ارز ۱۰۵۰ تومانی در نظر بگیریم، ۶۰ میلیارد تومان برای واردات صرف شده است و با قیمت متوسط هر متر ۲۵۰۰۰ تومان در بازار مصرف، یک هزار میلیارد تومان از فروش ۴۰ میلیون متر مربع به دست می آید که ۹۴۰ میلیارد تومان آن سود خواهد بود.

این در حالی است که برای ۴ هزار تن دیگر مربوط به دی پارسال تا ابتدای مرداد امسال، در صورتی که قیمت های بازار گران نشده باشد، عدد ۲۰ میلیون متر به دست می آید و با شیوه محاسبات بالا، ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش این مقدار به دست می آید. اما در اینجا از ارز ۱۲۲۶ تومان برای واردات استفاده شده است که هزینه واردات را در مدت کنونی به ۴۰ میلیارد تومان می رساند. به عبارت دیگر در زمان دوم، ۴۶۰ میلیارد تومان سود حاصل می شود.

مجموع سود دو دوره روی هم رفته، برابر با یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می شود.

لازم به ذکر است در بازار، هر متر پارچه برای چادر مشکی از متری ۱۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان موجود است.

البته در سال های اخیر، با اقداماتی که وزارت صمت، برای راه اندازی کارخانه های تولید چادر در کشور صورت داده، پیش بینی می شود این حجم از سرمایه کشور که به جیب واردکنندگان می رود صرف تولید و رونق صنعت نساجی در کشور شود. به گفته علی رضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی، سودکلان ناشی از واردات پارچه چادر عمده ترین دلیل عدم توجه به تولید داخل این کالا است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.