واکسن‌های مورد نیاز مرغ‌داری‌ها تأمین نمی‌شود


واکسن‌های مورد نیاز مرغ‌داری‌ها تأمین نمی‌شود

۱۲:۳۶ (دوشنبه ۱۲ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مسئول اداره طیور و آبزیان استان اصفهان گفت: واکسن‌های مورد نیاز مرغ‌داری‌ها تأمین نمی‌شود و همین مسئله یکی از دلایل تلف شدن مرغ‌ها است.

محمدباقر مقدس با اشاره به فعالیت دامپزشکی‌ها در مرغ‌داری‌ها اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها واکسن‌های مورد نیاز مرغداری‌ها تأمین نمی‌شود.

وی با توجه به تلفاتی که در مرغ‌داری‌ها رخ می‌دهد، تصریح کرد: گرد و غبارهایی که از سمت غرب در سطح استان اصفهان معلق هستند از جمله مشکلاتی است که نه تنها سبب تلفات در مرغ‌داری‌ها می‌شود بلکه از دست دامپزشکی نیز خارج است.

مسئول اداره طیور و آبزیان استان اصفهان گفت: گرما، گرد و غبار، کمبود واکسن‌ها، داروها و کیفیت پایین داروهای چینی از جمله عوامل افزایش تلفات در مرغ‌داری‌ها است.

وی با اشاره به عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ افزود: از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ را نبودن نهاده تولید و افزایش قیمت آنها دانست.

مقدس با اشاره به نظارت دامپزشکی بر مرغداری‌ها تاکید کرد: نظارت دامپزشکی هیچ نوع تغییری با سال‌های گذشته نداشته است.

وی در مورد اینکه سیستم کنترل بر مرغ‌داری‌ها به چند صورت انجام می‌شود، افزود: به محض ایجاد مشکل در واحدهای تولیدی باید دام به دامپزشکی فرستاده و نمونه‌گیری توسط دامپزشکی انجام شود.

مسئول اداره طیور و آبزیان استان اصفهان با بیان اینکه بیماری نیوکاسل از جمله بیماری‌هایی است که مرغداری‌ها را با مشکل روبرو کرده است، اظهار کرد: بیماری نیوکاسل بیماری است که ۲۰ سال در کشور ما شیوع یافته و ۹۰ درصد نقاط مختلف دنیا نیز با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد: بیماری نیوکاسل به سه شکل عصبی، گوارشی و تنفسی است که بیشتر به صورت تنفسی در کشور ما دیده می‌شود که گرد و غبار و گرما از جمله عوامل جانبی در کنار این بیماری سبب افزایش تلفات در مرغ‌داری‌ها می‌شود.

مقدس با اشاره به بیماری‌های دیگر در بین طیور افزود: علاوه بر نیوکاسل بیماری‌های دیگری از جمله برونشیت و آنفلوانزای فوق حاد هستند که در بین طیور شیوع دارد، اما تلفات ناشی از نیوکاسل بیشتر از دیگر بیماری‌های است.

وی گفت: واکسن به علاوه رعایت بهداشت شدید در مرغداری‌ها از جمله عواملی است که برای تولید خوب باید بکار رود.

مسئول اداره طیور و آبزیان استان اصفهان با اشاره به بهداشت در مرغ‌داری‌ها اضافه کرد: ارائه آموزش‌های مختلف در نقاط مختلف استان اصفهان با بودجه دولت انجام می‌شود.

وی با اشاره به آمار تلفات در مرغ‌داری‌ها تاکید کرد: به صورت سه ماه به سه ماه طرح آمارگیری در سطح استان اصفهان انجام می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.