واژگانی با قدمت ۱۵ هزار سال در میان زبان‌های زنده دنیا

۱۹اردیبهشت،

براساس تحقیقی که زبان‌شناسان دانشگاه «ردینگ» انگلیس انجام داده‌اند، مشخص شد بعضی از واژگان امروزی قدمتی ۱۵ هزار ساله دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، تایج تحقیق زبا‌ن‌شناسان انگلیسی دربارهٔ زبان‌های اروپایی نشان می‌دهد، بعضی از واژگان در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی قدمتی ۱۵ هزار ساله دارند.

بر اساس این تحقیق، بعضی از این واژگان از زمان عصر سنگ تا کنون مورد استفاده بوده‌اند.

«مارک پاگل»، استاد دانشگاه «ردینگ» در این‌باره اظهار داشت: بسیاری از کلمات، افعال و صفاتی که امروزه به کار می‌بریم، ریشه‌ و تاریخ آن‌ها را باید در زبان‌هایی جستجو کرد که ۱۵ هزار سال پیش از بین‌ رفته‌اند.

براساس گزارش زبان‌شناسی انگلیسی، از جمله این کلمات «من»، «تو»، «ما»، «مادر» و «مرد» در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی است. این کلمات با همین معنا و تقریبا با لفظی مشابه در زبان‌های دیگر نیز وجود دارد.

براساس این تحقیق بعضی از کلمات که قدمت‌شان به بیش از ۱۰ هزار سال می‌رسد در طول تاریخ و با گذشت زمان تغییرات جزئی در تلفظ داشته‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد هفت مجموعه بزرگ زبان در اروپا و آسیا وجود داشته است. در این تحقیق، دانشمندان به بررسی مشابهات لفظی کلمات برای تعیین کلمات دارای ریشه مشترک پرداخته‌اند.

در این روش پس از گردآوری کلمات با تشابه لفظی، به کلماتی برمی‌خوردم که معانی متفاوت دارند. گروه زبان‌شناسی این دانشگاه برای حل این مشکل، به بررسی معنای اصلی این واژگان و تغییر کاربرد آن‌ها پرداخته‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد، اسامی، ضمایر، قیدهای زمان و مکان بسیار آرام در طول زمان تغییر کرده‌اند. در واقع هر ۱۰ هزار سال یک‌بار ما شاهد یک تغییری در میان این واژه‌ها هستیم.

در این تحقیق روند پیشرفت ۷ هزار زبان زنده دنیا مورد بررسی قرار گرفته است. هم‌چنین سبب از بین رفتن بعضی از این کلمات نیز بررسی شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.