واکنشهای مختلف به انتخاب نخست وزیر جدید مصر

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که قبلا اسامی مختلفی از جمله هشام رامز برای پست نخست وزیری مطرح شده بود محمد مرسی رئیس جمهوری مصر هشام قندیل وزیر آبیاری را برای این پست در نظر گرفت.

انتخاب هشام قندیل به عنوان نخست وزی جدید مصر بازتاب ویژه ای در میان شخصیتهای مختلف و فعالان این کشور داشته است و واکنشهای مختلفی به این انتخاب شده است.

“عصام العریان” معاون رئیس حزب آزادی و عدالت گفت : انتخاب هشام قندیل وزیر آبیاری به عنوان نخست وزیر مصر برای کسانی که اسامی دیگری را مطرح کرده بودند، غافلگیر کننده بود به هر حال برای نخست وزیر جدید آرزوی موفقیت می کنیم.

جرج اسحاق فعال سیاسی گفت : هشام قندیل وابسته به جریان اسلامی که رئیس جمهوری به آن تعلق دارد، است و نه تنها سیاستمدار نبوده است، در انقلاب نیز مشارکتی نداشته است و کارنامه وی در امور آبی نیز موفق نبوده است.

وی افزود: نمی دانم انتخاب نخست وزیر جدید بر چه اساسی بوده است و چرا بقیه شخصیتهای ملی که به مرسی معرفی شده بودند کنار گذاشته شده اند.

احمد دراج عضو موسس حزب الدستور نیز ضمن ابراز ناخرسندی از انتخاب هشام قندیل خطاب به گروه اخوان المسلمین گفت: از این پس به شما اعتماد نمی کنیم و مسئولیت عهد شکنی خود را بپذیرید.

مصطفی النجار عضو پارلمان منحل شده مصر نیز در واکنش به انتخاب هشام قندیل گفت: آنچه مهم است لیاقت و کاردانی افرادی که مسئولیت می پذیرند است نه وابستگی گروهی.

وی افزود: از حالا نمی توان درباره پرونده نخست وزیر جدید قبل از اینکه عملکرد وی را ببینیم پیشداوری کرد.

ایمن نور رئیس حزب الغد مصر نیز گفت : قندیل انتخاب خوبی نبود اگر من به جای محمد مرسی بودم هشام قندیل را به عنوان معاون نخست وزیر در امور حوزه نیل انتخاب می کردم.

وی افزود: انتخاب هشام قندیل به عنوان نخست وزیر غیرقابل پیش بینی بود.

احمد ماهر هماهنگ کننده جنبش ششم آوریل گفت : ما مدت زیادی را برای انتخاب نخست وزیر انتظار کشیدیم، اما غافلگیر شدیم و به نظر می رسد گفتگوهایی که با گروه اخوان المسلمین داشته ایم بی فایده بوده است.

وی افزود: محمد مرسی به تعهدات خود عمل نکرده است و با وجود ملی گرایانی چون محمد البرادعی، حازم البیلاوی و محمد العریان وی هشام قندیل که شخصیتی ناشناخته محسوب می شود را انتخاب کرده است.

ممدوح حمزه تحلیلگر سیاسی مصری با اشاره به انتخاب هشام قندیل برای نخست وزیر مصر آن را انتخابی درست دانست.

محمد حبیب معاون سابق گروه اخوان المسلمین در این باره گفت : قبل از اینکه درباره هشام قندیل پیشداوری شود باید منتظر انتخاب کابینه و طرحها و اهداف آن ماند.

محمد عماد الدین عضو پارلمان منحل شده مصر گفت : تعداد وزیران کابینه ۳۲ وزارتخانه است و سهم حزب آزادی و عدالت، ۱۰ وزارت خانه بیشتر نخواهد بود و این سهم با توجه به کرسی های احراز شده در انتخابات پارلمانی اخیر سهم ناچیزی است، اما موضوعی که مهم است تخصص است نه سهمیه بندی.

وی تاکید کرد: هشام قندیل نخست وزیر جدید هیچ ارتباط نزدیک و دوری با گروه اخوان المسلمین ندارد.

محمد ابراهیم وزیر کشور مصر ضمن آرزوی موفقیت برای هشام قندیل درباره ماندن یا نماندن خود در کابینه جدید اظهار بی اطلاعی کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.