واکنش احتمالی اوپک به سقوط قیمت نفت/ آغاز رایزنی‌های نفتی ایران در اوپک

۳۰اردیبهشت،

نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی اوپک با بیان اینکه اگر سقوط قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار ادامه داشته باشد، اوپک این موضوع را در نشست وین بررسی خواهد کرد، گفت: رایزنی‌های ایران برای انتخابات دبیرکلی اوپک با کشورهای مختلف عضو آغاز شده است.

غلامحسین نوذری در گفتگو با مهر در آستانه برگزاری یکصد و شصت و سومین نشست اوپک در وین دربارهٔ واکنش احتمالی اوپک به کاهش سقف تولید نفت این سازمان، گفت: در چند هفته قبل بهای جهانی نفت خام با کاهش‌هایی همراه بوده است.

نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی اوپک با اعلام اینکه اگر سقوط قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار ادامه داشته باشد، اوپک قطعا این موضوع را بررسی خواهد کرد، تصریح کرد: بر این اساس کاهش سقف تولید نفت اوپک می تواند مانع سقوط بیشتر طلای سیاه در بازارهای جهانی شود.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت ایران هم اخیرا رسما خواستار بررسی کاهش سقف تولید نفت اوپک توسط اعضای این سازمان در یکصد و شصت و سومین نشست اوپک در وین شده است.

وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت قیمت نفت در بازار مورد انتظار نبوده و روند قیمتها را مطلوب ارزیابی نمی کنیم، گفته است: از نظر ایران، کف قیمت بازار جهانی نفت ۱۰۰ دلار است و قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار در شرایط فعلی، منطقی است.

آخرین وضعیت انتخاب دبیرکل اوپک

نوذری همچنین در خصوص بررسی شرایط نامزدهای پیشنهادی ایران، عربستان سعودی و عراق در اجلاس آینده اوپک، توضیح داد: هم اکنون رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با سایر اعضای اوپک برای دبیرکلی این سازمان آغاز شده است.

وزیر اسبق نفت ایران با تاکید بر اینکه انتخاب دبیرکل اوپک یک تصمیم صرفا سیاسی است، تبین کرد: همه چیز به شرایط روز انتخابات بستگی دارد و قطعا باید اجماع بین کل اعضا برای انتخاب دبیرکل اوپک حاصل شود.

به گزارش مهر، اردیبهشت ماه سالجاری با واگذاری ریاست تحقیقات به عنوان دومین کرسی استراتژیک اوپک به عربستان، شانس ایران و عراق در انتخابات دبیرکلی این سازمان افزایش یافت به طوری‌که مطابق با یک قانون نانوشته تمامی کرسی‌های اصلی تصمیم گیری اوپک نمی‌تواند به یک کشور واگذار شود.

رستم قاسمی وزیر نفت ایران هم در آخرین اظهار نظر رسمی خود با تاکید بر اینکه “دبیرکلی اوپک حق ایران است”، دربارهٔ حضور ایران برای انتخابات ریاست بخش تحقیقات اوپک، گفت: “اولویت اول ایران انتخابات دبیرکلی بوده و ریاست بخش تحقیقات اوپک در اولویت بعد است.”


سایت خبری تحلیلی نور نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.