واکنش بهمنی به کاهش تولید خودرو: «بهتر، ترافیک کمتر می‌شود»!

«بهتر، ترافیک کمتر می‌شود»!؛ این جمله را رییس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات خودروسازان مبنی بر کاهش تولید خودرو بیان کرده است.

اقتصادآنلاین/گروه خودرو:

این جمله را رییس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات خودروسازان مبنی بر کاهش تولید خودرو بیان کرده است.
گویا در جلسه‌ای که با حضور خودروسازان در مجلس شورای اسلامی‌ برگزار شده، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی پس از شنیدن صحبت‌های خودروسازان در مورد مشکلات نقدینگی و افت تولید، این جمله را گفته است. با این حساب ظاهرا مشکلات ترافیکی کشور، بهمنی را بیشتر از مشکلات صنعت خودرو نگران کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، البته بهمنی در صحبت‌هایی که پیش‌تر نیز در مورد پرداخت وام به خودروسازان داشت، مواضع خود را نسبت به این صنعت صراحتا بیان کرده و گفته بود که مشکل صنایع کشور از جمله «خودروسازی» نقدینگی نیست. بعدها نیز که بحث اختصاص وام دو هزار میلیاردی به خودروسازان مطرح و در کارگروه حمایت از تولید به تصویب رسید، بانک مرکزی به راحتی زیر بار پرداخت این مبلغ نرفت و وقتی هم رفت، با نصف آن موافقت کرد.
هم اکنون حدود دو ماه از مصوبه کارگروه حمایت از تولید می‌گذرد و بانک مرکزی نه تنها فقط با نصف وام مصوب شده موافقت کرده، بلکه در ازای آن، وثیقه‌ای نامعمول به نام سهام خودروسازان را طلب کرده است.
آن طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود، وام هزار میلیاردی باید طی هفته گذشته به خودروسازان پرداخت می‌شد، اما تاکنون خبری در این مورد به گوش نرسیده و مشخص نیست خودروسازان بالاخره توانسته‌اند ۱۰۰۰ میلیارد از خزانه بانک مرکزی قرض کنند یا نه؟
این البته تمام تقابل بانک مرکزی و خودروسازان در سال‌های اخیر نبوده، بلکه آنها همواره بر سر پرداخت نرخ تسهیلات و تسویه حساب به موقع نیز با یکدیگر چالش داشته‌اند. بانک مرکزی نسبت به عدم بازپرداخت به موقع تسهیلات داده شده به خودروسازان موضع دارد و خودروسازان نیز معتقدند بهره بسیار بالا و نامتعارفی از آنها بابت این تسهیلات گرفته می‌شود.
باید دید چالش خودروسازان و بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات هزار میلیاردی تا حدی ختم به خیر می‌شود، یا داستان همچنان ادامه خواهد داشت؟


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.