واکنش به آنتی ژنهای پدری علت بروز فشار خون بالا در بارداری

علت اصلی فشار خون بالا در دوران بارداری هنوز مشخص نیست ولی یکی از علل آن واکنش به آنتی ژنهای پدری است.

دکتر زینب نظری، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرگاران افزود: فشار خون بالا و خونریزیهای بارداری دو عامل مهم در مرگ و میز مادران هستند.

وی گفت: یکی از شاخص های بهداشتی در هر کشوری کاهش مرگ و میر مادران باردار است که اگر این میزان کاهش یابد، شاخص بهداشتی نیز ارتقا می یابد.

نظری تصریح کرد: چند نوع فشار خون بارداری وجود دارد، یک نوع از فشار خون که ما در قبل از بارداری سابقه داشته و در هنگام بارداری تشدید می شود.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: در نوع فشار خون دوران بارداری علت آن هنوز شناخته نشده است و بیشتر در بارداری های شکم اول دیده می شود. همچنین در خانم های دوقلو زا و در افرادی که سابقه فامیلی و مسمویت بارداری دارند نیز بیشتر است.

نظری عنوان کرد: علت اصلی بروز آن هنوز شناخته نشده است ولی شاید یکی از علل آن واکنش به آنتی ژنهای پدری باشد که منجر به تنگ شدن عروق مادر و افزایش فشار خون می شود. به همین دلیل هر چه جفت بزرگتر باشد مانند دوقلوزایی که سهم پدر در آن بیشتر است این احتمال بالاتر می رود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه تشخیص زودرس است تا مادر و جنین آسیب نبینند.

وی ادامه داد: اگر زود تشخیص داده شود جفت و جنین باید خارج شود به دلیل اینکه عامل فشار خون محصولات حاملگی است و درمان نیز خارج کردن آن است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.