ورود ایران به عرصه نیروگاه‌های زغال سنگی

۰۶م آذر ،

3-179.jpg

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ساخت نیروگاه زغال‌سنگی طبس با فاینانس چین و فعالیت نیروگاه زرند با پودر زغال سنگ خبر داد.

محمد بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر اهمیت نیروگاه‌های زغال‌سنگی و جدی گرفتن این مقوله در دنیا اظهار کرد: احداث نیروگاه‌های زغال سنگ حدود چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر نیروگاه زرند کرمان که ۳۹ سال پیش به بهره برداری رسیده بود با پودر زغال کار می‌کند می‌توانست هم نیروگاه گازی و هم زغال سنگی باشد اما بخش زغال آن راه نیفتاده بود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به وارد مدار شدن بخش زغال سنگی نیروگاه زرند کرمان در چند ماه قبل گفت: نیروگاه زرند در حال حاضر با پودر زغال‌سنگ هم کار می‌کند.

* پیگیری نیروگاه طبس با فاینانس چین

بهزاد با بیان این که اجرای نیروگاه طبس از طریق فاینانس چین پیگیری می‌شود، اظهار کرد: با باز شدن LC می‌توان گفت که این نیروگاه تا حدود چهار سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: نیروگاه طبس، نیروگاهی زغال سنگی است و منتظر گشایش LC برای آن هستیم.

* نوسان نرخ ارز بر بازپرداخت وام‌ها تاثیر ندارد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا نوسان نرخ ارز روی بازپرداخت وام‌ها تاثیر نمی‌گذارد، تاکید کرد: خیر! اعتبار به صورت ارزی داده و به صورت ارزی نیز برگردانده می‌شود بنابراین وقتی به صورت ارزی باشد دیگر مهم نیست که ارز چه قیمتی داشته باشد.

به گزارش ایسنا میزان بالای سهم زغال سنگ در تأمین سوخت نیروگاه‌های تولید برق نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی است.

با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق، سبد انرژی کشور متنوع‌تر می‌شود و امکان استفاده بیشتر از سوخت مایع و گاز طبیعی برای تولید برق صادراتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنایع انرژی را ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر به کارگیری نیروگاه‌های زغال‌سنگی سبب کاهش بار پیک شبکه گاز کشور در فصل زمستان می‌شود. اشتغال‌زایی در منطقه زغال‌خیز مانند طبس نیز از دیگر مزیت‌های احداث نیروگاه است.

در حالی که موافقان این گونه طرح‌ها می‌گویند احداث نیروگاه زغال‌سنگی صرفه اقتصادی دارد و کشورها به این سوخت روی می‌آورند اما بعضی دیگر معتقدند که قیمت تمام شده برق در نیروگاه زغال سنگی در مقایسه با سایر روش‌های تولید برق بالاتر است و صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.