ورود خودروهای صادراتی بلامانع شد

دوشنبه ۴ اردیبهشت – ۱۱:۵۹:۱۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- نیمه اسفندماه سال گذشته، هیات دولت درپی پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، اقدام به اصلاح برخی از بندهای آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو کرد.
به گزارش آریا،این آیین نامه در حالی فروردین ماه سال جاری توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ و پس از آن به اطلاع ستاد نظارت بر گمرکات و ادارات کل گمرک استان‌ها رسید که یکی از بندهای مهم آن مربوط به واردات خودروی سواری داخلی توسط کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور است.
بر اساس این مصوبه، کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند برای یک بار نسبت به واردات یک دستگاه خودروی سواری تولید داخل صادراتی به عنوان کالای برگشتی به کشور اقدام کنند.
در ماده سیزده این اصلاحیه آمده است: کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور با شرایط مندرج در تصویب‌نامه موصوف، صرفا برای یک بار می‌توانند نسبت به واردات یک دستگاه خودرو سواری تولید داخل صادراتی با استفاده از مفاد بند «ش» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی به عنوان کالای برگشتی به کشور صرفا از گمرک تهران اقدام کنند.
بنا بر مصوبه هیات وزیران، ورود خودروی داخلی توسط افراد مذکور با شرایط خاصی صورت می‌گیرد از جمله، استعلام موردی گمرک از شرکت‌های خودروساز داخلی مبنی بر مشخص شدن تاریخ صادرات خودرو وارده و انطباق آن با پروانه صادراتی.
همچنین رعایت حداقل دو سال اقامت در خارج از کشور (برای ایرانیان خارج از کشور و کارکنان سفارتخانه‌ها)، رعایت ترخیص یک دستگاه خودرو سواری صرفا برای هر خانوار مقیم و با اخذ شناسنامه و گذرنامه تمامی اعضای خانواده و استفاده از تسهیلات مصوبه صرفا برای یک بار.
بر همین اساس یکی دیگر از شروط بند مذکور این است که خودروهای ترخیص شده می‌بایست از تاریخ صادرات آن دو سال گذشته و از سال ساخت خودرو نیز بیش از ۵ سال نگذشته باشد.
این مصوبه که روز گذشته از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد بر این نکته نیز تاکید دارد که خودروهای یاد شده بدون حقوق و عوارض گمرکی می‌توانند وارد کشور شوند.
منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۳۱۱۵۹۱۶۶۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.