ورود شانگهای به موضوع افغانستان به نفع امنیت منطقه است

ورود شانگهای به موضوع افغانستان به نفع امنیت منطقه است

جام جم آنلاین: رئیس ستاد افغانستان گفت: ورود جدی سازمان همکاری های شانگهای به مسائل افغانستان که در دستور کار سران این کشورها در اجلاس پکن قرار گرفته،یک اتفاق مثبت در روند تقویت همکاری های منطقه ای است و می تواند حرکتی در مسیر برقراری امنیت و توسعه در افغانستان باشد.

محسن پاک آیین رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با استقبال از عضویت ناظر افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای گفت : این اتفاق که مورد حمایت تهران نیز بود، نشان از توجه سازمان همکاری های شانگهای به مسائل افغانستان دارد و تقویت مناسبات‏‏ افغانستان با اعضای سازمان همکاری‏های شانگهای، موجب اعتلای جایگاه این کشور در منطقه می‏گردد.

 رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه وجود ناامنی در  افغانستان به دلیل انتقال سریع به کشورهای پیرامونی یکی از نگرانی های مشترک اعضای سازمان شانگهای است،افزود: حضور دو عضو دائمی شورای امنیت در کنار  همسایگان تاثیر گذار افغانستان در  این سازمان ، می‏توانند به تثبیت اوضاع و حل مشکلات امنیتی این کشور منجر گردد.

“‌متاسفانه در طول ۱۰سال حضور نیروهای ائتلافی در افغانستان،تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور نسبت به گذشته چهل درصد رشد داشته و ایجاد یک اراده منطقه ای با حمایت سازمان همکاری های شانگهای برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر نتیجه مثبت اجلاس پکن خواهد بود.

پاک آیین با اشاره به اینکه نهادینه شدن تروریسم و انتقال تفکرات افراطی از افغانستان به کشورهای منطقه و بخصوص آسیای مرکزی به یک نگرانی جدی تبدیل شده اظهار داشت: کشورهای عضو سازمان شانگهای در اجلاس پکن به دنبال یافتن راهکارهای اجرائی برای رفع این تهدید منطقه ای هستند.

وی با استقبال از تصمیم کشورهای ائتلافی برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا سال ۲۰۲۲ گفت : البته احداث و ابقای پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و بخصوص همسایگان این کشور نگران کننده است و  تلاش های دولت افغانستان برای برقراری صلح و امنیت در این کشور از جمله فعالیت های شورای عالی صلح را تحت تاثیر قرار می دهد.

پاک آیین  تحکیم و توسعه مناسبات تهران با کابل را یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران  دانست و افزود: رایزنی های بین المللی و منطقه ای ایران برای تقویت امنیت و آرامش در افغانستان، به دلیل ارتباطات نزدیک دو ملت و دو دولت دوست و مسلمان بوده و جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای پیشنهادات خود در زمینه تثبیت امنیت و ثبات در افغانستان را ارائه خواهد داد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.