ورود شهرداری به حوادث گودبرداری

۱۱ام بهمن ،

به گزارش نوساز، سید مازیار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه کار عمرانی ماهیتا با خطر همراه است، اظهار کرد: وجود برنامه مشخص برای HSE سبب می‌شود که پیش‌بینی‌های لازم برای کاهش خطرات تا حد امکان فراهم شود.

وی افزود: حدود ۱۱ کیلومتر کار زیرزمینی در جریان پروژه تونل نیایش با کمترین خطرات و مشکلاتی انجام شد و این در حالیست که ماهیت پروژه‌های عمرانی توام با خطرات و حوادث است.

حسینی با اشاره به حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی در ساخت‌وسازهای شهر، گفت: یک قیاس ساده نشان می‌دهد که حوادث ناشی از گودبرداری در ساخت‌وسازها به‌رغم ابعاد کوچک پروژه، بسیار بیشتر از حوادث این‌چنینی در پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر است.

حوادث گودبرداری ناشی از نگاه غیرتخصصی به ساخت‌وساز است

مسوولیت ریسک ساخت‌وساز باید بر عهده شرکت‌های حقوقی باشد

معاون شهردار تهران به عنوان یک کارشناس عمرانی اعتقاد دارد که این قبیل مشکلات ناشی از نگاه غیرکارشناسی و غیرتخصصی به ساخت‌وساز در کشور است.

وی در این باره توضیح داد: در اغلب کشورهای پیشرفته که ساخت‌وساز به روش علمی و تخصصی انجام می‌شود، ساختمان را هر کسی نمی‌سازد، بلکه شرکت‌هایی با مسوولیت حقوقی به عنوان تولید‌کننده در این عرصه فعالیت می‌کنند و پس از اینکه به استخدام مالک درآمدند، تمامی ابعاد اجرایی پروژه را برعهده می‌گیرند.

حسینی خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها بخش عمده ریسک ساخت‌وساز را بر عهده می‌گیرند و متناسب این مسوولیت، قوانین مربوطه هم تدوین می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه هم‌اکنون در تهران هیچ خودرویی نباید بدون بیمه شخص ثالث تردد کند و در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و متناسب آن مجازات می‌شود. اما در حوزه ساختمان هیچ قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد.

ارتقاء ایمنی ساخت‌وساز پیچیده نیست

وی معتقد است که در حوزه ایمنی ساخت‌وساز پارامترهایی وجود دارد که البته پیچیده نیست و می‌توان آن را در ساختمان‌سازی پیاده کرد و از حوادث ناشی از گودبرداری جلوگیری کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه موضوع حوادث ناشی از گودبرداری ارتباطی به حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری ندارد، در عین حال گفت: اخیرا در جلسه شورای عالی فنی شهرداری این موضوع به عنوان پیش از دستور مطرح و به بحث گذاشته شد.

وی با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان متولی اصلی حوزه ساخت‌وساز می باشند، اظهار کرد: شورای عالی فنی با همکاری این دو دستگاه متولی پیشنهادهایی را برای ارتقاء ایمنی ساختمان‌سازی تدوین و به شهردار تهران ارائه خواهد کرد تا نوع نگاه بخش خصوصی به ساخت‌وساز اصلاح شود.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.