ورود کشتی‌های شناسایی چین به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن

شش کشتی شناسایی متعلق به چین وارد آب‌های جزایر مورد مناقشه با ژاپن شدند؛ امری که باعث افزایش تنش‌ها در خصوص این جزایر و آب‌های مورد مناقشه اطراف آن میان دو کشور چین و ژاپن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که این کشتی‌ها برای انجام ماموریت‌های شناسایی دریایی وارد آب‌های مورد مناقشه اطراف این جزایر شده‌اند و این اولین باری است که پکن قصد دارد تا ماموریتی را در این مناطق با حضور این کشتی‌ها انجام دهد.

وزارت امور خارجه چین در ادامه بیانیه خود آورده است:‌ این روند بر اختیارات دولت پکن در مورد جزایر مورد مناقشه تاثیر می‌گذارد.

جزایر مورد مناقشه که در زبان ژاپنی سنکاکو و در زبان چین دیائویو نامیده می‌شوند، دارای منابع غنی از نفت و گاز هستند. علاوه بر جزایر مذکور که فاقد سکنه هستند، در جریان دستگیری کاپیتان کشتی چینی توسط گشت دریایی ژاپن در سال ۲۰۱۰ میلادی این جزایر به یکی از موارد مورد مناقشه میان پکن و توکیو تبدیل شده است به طوری که یوشیهیکو نودا، نخست‌ وزیر ژاپن در این باره به خبرنگاران گفت: توکیو نهایت هوشیاری و نظارت خود را در خصوص این جزایر به کار می‌بندد.

پکن روز پنجشنبه به ژاپن هشدار داد که در صورت افزایش این تنش‌ها روند همکاری‌های تجاری میان دو کشور ممکن است مخدوش شود.

علاوه بر این روابط دو جانبه میان دو کشور روز سه‌شنبه و درست زمانی که ژاپن اعلام کرد این جزایر از صاحب شخصی آن خریداری کرده است دچار تنش‌های بیشتر شد. این در حالی است که دولت پکن ادعای ژاپن در خصوص خرید این جزایر را انکار کرده است و اعلام کرده که این اقدام نقض تمامیت ارضی پکن است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.