ورود۲میلیاردمترمکعب آب به دریاچه ارومیه درسال آبی گذشته

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شروع سال آبی جدید خوب بوده است و امیدواریم با استمرار آن وضع دریاچه ارومیه بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، ایشان در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین اقدامات برای دریاچه ارومیه تصریح کرد : با توجه به باروری ابرها و مدیریت بر منابع آب در سال آبی گذشته حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شد.
وی افزود: به علت خشکسالی‌های پیا‌پی و به علت دمای هوایی که حدود ۲درجه نسبت به متوسط سال‌های گذشته بیشتر بود امسال تبخیر بیشتری داشتیم که نسبت به نیاز آبی آنجا  که ۳،۱ دهم میلیارد متر مکعب است حدود ۱،۱ دهم متر مکعب کمتر از انتظار بود بنابراین الآن نزدیک به یک‌سوم دریاچه آب دارد و  دو سوم آن پس‌روی داشته است.
وی اضافه کرد: تلاش‌های ما برای اینکه بتوانیم آب بیشتری وارد دریاچه  و در واقع وزارت نیرو را متقاعد کنیم که مقدار بیشتری از آب پشت سدها را رهاسازی کند، ادامه دارد و امیدواریم در سال آبی جدید که شروع آن خوب بوده است وضع دریاچه بهبود یابد.
ایشان در خصوص حفاظت از گوزن‌های زرد این منطقه گفت:‌ برای گوزن‌های زردی که در مجموعه جزیره اشک در دریاچه ارومیه به علت خشک شدن اطراف دریاچه و باتلاقی شدن بخشی از آن آسیب دیدند، مقداری آب و علوفه حمل شد و تحت حفاظت قرار گرفتند.
وی درباره میزان تلفات این گوزنها تصریح کرد:‌ میزان تلفات قابل توجه و جدی نبود اما پیگیری‌های لازم انجام شده است تا بخشی از آنها به نزدیکترین زیست‌گاهی که از نظر شرایط اکوسیستمی تناسب لازم را با جزیزه اشک داشته باشد، حمل و جابه جا شوند.
وی با بیان اینکه زیستگاه‌های جدید گوزن‌ زرد را به زودی معرفی می‌کنیم، گفت: تا این لحظه گزارشی از شکار غیرمجاز این گونه حیوانی نداشتیم.

همچنین مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیان کرد: با احداث کانال ۲۲ کیلومتری «جلدیان»، به سد «چپرآباد» این آبهای مرزی به رودخانه گدار و دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود که در حال حاضر احداث سد سیلوه به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: از آذر ماه امسال اقدامات آبگیری در سد سیلوه انجام می‌شود که بر اساس آن سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه واریز می‌شود.

سرخوش از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه از اواخر آبان امسال خبر داد و گفت: بعد از جداسازی میزان آب مصرفی شرب و کشاورزی آب مازاد در سه مرحله به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.

تا این لحظه ۷نظر ثبت شده
  1. امید:

    بنظرم باید پنجاه سال پیش فکری به حال این صاحب مرده میکردن ن الان ….ازیه طرف باهزاران تن سنگو شنی که ریختن تو قلب دریاچه برای احداث راه … هرچی اب هم که بود از حجمش کاسته شد

  2. وحید:

    خوب اگه توی این چند سال اب ارس و دیگر رودها و اب سد ها را باز کرده بودند حداقل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب وارد شده بود. خوب بلد نیستید کار انقلابی و صریع انجام بدید . بگید و بروید کنار؟! این کار همت بلند و عظم راسخ میخواهد> همگیتان متهم هستید. با ید جواب دهید> همین و تمام>!

  3. قلقلی:

    تو این بیست سالی که دریاچه خشک شده نصف دریاچه ازبین رفته الان این ۲میلیارد بشه۲۰ملیارد باز زنده نمیشه چرا؟ چون سدی که زدن خودش ی دریاچه س

  4. ابوالفتح سالاری:

    دوست من شما هم……تمام دیگر نمی نویسم

  5. ابوالفتح سالاری:

    دوست عزیز شماهمش نظر میخواهید . من چطور میتوانم با ایبن نمایندگان ار تباط بدون واسطه داشته باشم . لازم بیلاداوری است که اگر دریاچه خشک خشک وخشکتر بشود و ما نمردیم و فرار کردیم دوره بعدی از استا ن نماینده نخواهیم داشت .هرچند درمورد دریاچه بودن ونبودنشان هم فرقی ندارد……؟؟؟؟ زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد . فکرنمیکنم خدا با ماست .

  6. ابوالفتح سالاری:

    میگویند در اثر خشک شدن دریاچه بنادر از رونق می افتند . مگر بندر هم مانده ؟؟؟؟؟ میگویند ۳۲ طرح دست نخورده وافتاب ندیده تامین اعتبار هم شده .پس کو وکجایسند ؟؟؟؟؟میگویند این ممتاز نیوز همه انرژ ی منفی میدهدو هی میگوید خشک شده است البته بیراه هم نمیگوید.؟؟؟؟؟ خب بازهم اقای قاضی پور من ایشان را میشناسم سر نترسی دارن اما در مورد دریاچه کم میارند خب از سر نترس نیست حتما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. ابوالفتح سالاری:

    ناسا میگویید مرگ دریاچه باعث مرگ ۶۰۰۰۰۰۰وششمیلیون نفر انسان نه حیوان خواهد شد یعنی اقای محترم وزیر نیرو متهم به قتل غیر عمد خواهد شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.