وزارت بهداشت از بحران کمبود پرستار عبور می‌کند؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری از اقدام فوری وزارت بهداشت برای اجرای طرحی با هدف ساماندهی و بکارگیری دانشجویان پرستاری در بخش بالین تا پایان امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر این طرح بهترین روش برای رفع کمبود نیروی پرستاری و عبور از بحران است.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای حل مشکلات حوزه پرستاری و تصمیمات گرفته شده در این خصوص توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: بنا شده است اقدامات فوری در حوزه پرستاری انجام شود.

وی افزود: اولویت اول جبران کمبود نیرو است. وزارت بهداشت به دنبال آن است که با استفاده از روش‌های جایگزین چون بهره‌برداری از توان و پتانسیل قشر دانشجو این کمبود را تا حدودی جبران کند.

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت ۱۶۰ دانشکده پرستاری (با میانگین ۴۰۰ دانشجو برای هر دانشکده) در کشور گفت: طرحی توسط دانشکده‌های پرستاری تهران آماده شده است که بر اساس آن می‌توان نیروی انسانی را تا حد بسیاری نوسازی و بازسازی کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بکارگیری دانشجویان در پست‌های پرستاری بیمارستان‌ها سبب افت کیفیت خدمات درمانی و آسیب به بیماران نخواهد شد، گفت: دانشجویان اکنون هم به بخش بالین می‌روند و کار می‌کنند. البته بنا نیست کار را در قالب این طرح صددرصد به دانشجویان بسپاریم.

میرزابیگی ادامه داد: در واقع تلاش می‌شود تا دانشجویان پرستاری همانند دوران انترنی پزشکان، با برنامه ریزی و مسئولیت پذیری بیشتری در بخش بالین حاضر شوند. اکنون انترن‌ها خدمات خوبی را ارائه می‌دهند و سبب آن هم این است که جایگاه آنها در بخش بالین تعریف شده است، اما در پرستاری این جایگاه مشخص نیست.

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه لازم است مربی به اندازه کافی وجود داشته باشد و در بیمارستان مستقر شده و پست سازمانی و محل خدمتش بیمارستان باشد، گفت: در این صورت دانشجو زیر نظر مربی و با مسئولیت بیشتر کار بیمار را انجام دهد. اکنون دانشکده جداگانه کار خود را پیش می‌برد و بالین هم جداگانه. مربی دانشجو را از دانشکده به بخش بالین می‌برد و وی را بازمی‌گرداند.

وی ادامه داد: تا زمانی که بتوانیم کمبود پرستار را برطرف کنیم، استفاده از پتانسیل دانشجویان و بکارگیری آنها در مراکز درمانی، بهترین روش موجود برای رفع این کمبود است و علاوه بر اینکه منجر به ارتقای مهارت دانشجویان می‌شود، افزایش رضایت مردم را در پی دارد و سبب نوسازی نیروی انسانی در بخش پرستاری می‌شود.

میرزابیگی با بیان اینکه پیشنهاد ما استفاده از دانشجویان ترم چهار به بعد در این طرح است، اظهار کرد: این طرح در موقعیت بحرانی مشکل را حل می‌کند و مورد توجه وزارت بهداشت هم قرار گرفته و بناست که طی هفته‌های آینده کارگروهی روی طرح کار کند و احتمالا آن را تا پایان سال اجرایی کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.