وزیر خارجه فرانسه: نباید بهار عربی به زمستان افراط‌گرایی تبدیل شود

وزیر امور خارجه فرانسه با محکوم کردن موج حملات علیه هیات‌های دیپلماتیک در کشورهای مختلف به ویژه حمله به کنسولگری آمریکا گفت: نباید بهار عربی به زمستان افراط گرایان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه کانال پلاس فرانسه گفت: حمله به هیات‌های دیپلماتیک به ویژه ترور سفیر آمریکا در لیبی یک امر بسیار ناپسند است و باید جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.

وی با تاکید براینکه به زودی اطلاعات دقیق چگونگی ترور سفیر آمریکا در لیبی مشخص می‌شود، گفت: تدابیر امنیتی در اطراف کنسول گری آمریکا در بنغازی ناکافی بود و این مساله باید در تحقیقات مشخص شود.

فابیوس همچنین عکس‌العمل مقامات تونسی در برابر تظاهرکنندگان را ناکافی خواند و گفت: مقامات تونسی عکس‌العمل بسیار ضعیفی در برابر تظاهرکنندگان که به سفارتخانه آمریکا حمله کرده بودند، داشتند.

وی در ادامه با اشاره به آنچه که کمک کشورهای غربی به بهار عربی خواند، گفت: ما همان مقدار که از ملت‌ها در بهار عربی حمایت می‌کنیم به همان میزان نیز از دولت‌های این کشورها انتظار داریم تا امنیت را حفظ کنند.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: نباید اجازه داد تا بهار عربی به زمستان افراط گرایی تبدیل شود.

وی که قرار است امروز (دوشنبه) به مصر سفر کند روابط پاریس و قاهره را بسیار مستحکم ارزیابی کرده و آن را در راستای تحکیم و گسترش صلح و ثبات در خاورمیانه دانست.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به فعالیت اخوان‌المسلمین در فرانسه گفت: اخوان المسلمین یک گروه قانونی در فرانسه است و تاکید دارند که به قوانین فرانسه پایبند هستند و پاریس نیز مشکلی با آنها ندارد.

فابیوس درخصوص مواضع کشورش در قبال مساله سوریه و مذاکرات آتی خود با مقامات مصر در این خصوص گفت: مواضع ما با مصر درباره سوریه بسیار به هم شبیه است و این طبیعی است که مساله سوریه یکی از مهمترین مباحث ما با طرف‌های مصری باشد.

وی در عین حال دخالت نظامی فرانسه در سوریه را بعید دانست و گفت: ما عضو سازمان ملل و شورای امنیت هستیم و پاریس عقیده دارد که هر نوع استفاده از زور علیه سوریه باید در چارچوب سازمان ملل انجام گیرد.

فابیوس گفت: اما باید متذکر شوم همانگونه که رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرده استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی می‌تواند توجیهی قابل قبولی برای دخالت مستقیم در سوریه باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.