وزیر دفاع انگلیس: هیچ تغییری در عملیات‌ مشترک نیروهای انگلیسی و افغان بوجود نمی‌آید

وزیر دفاع انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور تصریح کرد، عملیات‌ گشت مشترک با ارتش افغانستان به رغم اعلام این مساله از سوی آمریکا در پی مرگ ۵۱ سرباز ناتو در اثر حملات نیروهای خودی طی سال جاری به حالت تعلیق در نیامده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس روز سه‌شنبه مجبور شد در مقابل نمایندگان مجلس عوام این کشور حاضر شود تا به شفاف‌سازی در خصوص رویکرد انگلیس نسبت به حمایت از سربازان افغان در حالی که گزارش شده بود عملیات‌ آموزش و گشت مشترک با این نیروها در پی حملات نیروهای خودی علیه ناتو معلق شده، بپردازد.

وزیر دفاع انگلیس به دنبال چند تماس تلفنی میان ژنرال دیوید ریچاردز، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور و جان آلن، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان تاکید کرد که تغییر راهبردی عمده‌ای در سیاست اتخاذ شده نسبت به هم‌پیمانان افغان به وجود نیامده است.

هاموند تاکید کرد: آموزش و گشت‌زنی‌های مشترک نیروهای انگلیسی با نیروهای افغان در آینده ادامه پیدا خواهد کرد اما عملیات‌ زیر سطح گروهان به طور موقت می‌بایست به تایید ژنرال گارگانوس، فرمانده ایساف در منطقه هلمند که محل استقرار اکثر نیروهای انگلیس است، برسد.

با وجود این وزارت دفاع انگلیس بیانیه‌ای را از ایساف به دست آورد مبنی بر اینکه گارگانوس سطح فعلی گشت زنی‌ها را مورد موافقت قرار داده است.

اما این ناهماهنگی‌ها در حالی که روز قبل وزیر دفاع انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرده هیچ تغییری در راهبرد عملیات‌های گشت زنی وجود نداشته، سبب نارضایتی وی شد.

وی تاکید داشته بود عملیات‌ گشت زنی مشترک برای طرح انگلیس به منظور خارج ساختن سربازان خود از افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۲ حیاتی هستند.

منابع خبری وابسته به وزارت دفاع انگلیس فاش ساختند که تغییر به وجود آمده در ساختار صدور مجوز برای عملیات‌ گشت زنی روز یکشنبه انجام شده اما فیلیپ هاموند روز دوشنبه بعد از ظهر پس از آنکه به ایراد اظهارات خود برای نمایندگان انگلیسی پرداخته طی یک ویدئو کنفرانس از این موضوع مطلع شده است.

فیلیپ هاموند تاکید کرد که این مساله تنها یک تغییر تاکتیکی است و به معنی تغییر راهبردی نیست.

وی عنوان داشت: من به دنبال دخیل کردن خود در تصمیمات تاکتیکی فرماندهان نظامی نیستم. چنین کاری از سوی ما اشتباه است.

وی افزود: با وجود این تغییر راهبردی انجام نشده و این تغییر یک تصمیم تاکتیکی است که با ایجاد ثبات در وضعیت بازبینی شده و دوباره به وضعیت قبل بازخواهد گشت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.