وزیر دفاع سوریه: ارتش طرح تقسیم کشور را ناکام می‌گذارد

 سازمان ملل اعلام کرد که مجمع عمومی این سازمان قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید را در زمینه منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی در سوریه تصویب کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، ناصر عبدالعزیز نصر، شصت و ششمین رییس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل که قطری الاصل است تصمیم گرفته است که روز جمعه بنا به درخواست کشورهای عربی نشستی را درباره سوریه تشکیل دهد.

پیش‌بینی می‌شود که پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از سوی عربستان ارائه شده مورد حمایت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل قرار بگیرد.

در این پیش‌نویس قطعنامه از مسئولان سوریه خواسته شده تا از هرگونه استفاده، انتقال، تولید، توسعه یا دستیابی به هر نوع سلاح شیمیایی یا بیولوژیکی یا هر ماده مرتبط با آن اجتناب کنند.

همچنین از دولت سوریه خواسته شده به تعهدات خود پایبند باشد و مکان حفظ امنیت تمامی سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی را مشخص کند.

در این پیش‌نویس همچنین استفاده دولت از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی محکوم شده است.

این پیش‌نویس قطعنامه جدید دولت سوریه را به استفاده از تانک، هلی‌کوپتر و سلاح‌های توپخانه‌ای متهم کرده است.

در صورت تصویب این پیش‌نویس این دومین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه قطعنامه صادر می‌کند.

از سوی دیگر، فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه اعلام کرد که جنگی که ارتش در آن وارد شده جزئی لاینفک از جنگ سرنوشت ساز در راستای درگیری‌های اصلی با دشمن صهیونیستی و حامیان آن است و ارتش طرح‌های آنها را در تقسیم کشور به عنوان مقدمه‌ای برای نابودی‌اش ناکام می‌گذارد.

الفریج به خبرگزاری سوریه (سانا) گفت: پیروزی بر این توطئه بزرگ نزدیک است و سوریه قوی از این جنگ خارج خواهد شد و همچنان حضور منطقه‌ای و بین‌المللی خود را حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر، ریاض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه از تشکیل دولت انتقالی که متشکل از اعضای هیات امنای انقلاب است، انتقاد کرد.

الاسعد رهبران این هیات را فرصت طلبانی توصیف کرد که به دنبال ایجاد اختلاف میان مخالفان سوریه و استفاده از دستاوردهایی هستند که مبارزان محقق کرده‌اند.

وی گفت: سیاستمدارانی که ائتلاف جدید را تشکیل داده‌اند به دنبال سودجویی هستند. آنها می‌خواهند بار دیگر نظام اسد را احیا کنند.

این در حالی است که واشنگتن در اظهاراتی مداخله‌جویانه درخواست بشار اسد رییس جمهوری سوریه را از نیروهایش برای ادامه مبارزه علیه مخالفان اقدامی حقارت‌آمیز توصیف کرد.

پاتریک ونتریل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پیام اسد به مناسبت روز ارتش اعلام کرد که آمریکا ۲۵۰ میلیون دلار را به عنوان کمک مالی به مبارزان سوریه خواهد داد.

ونتریل گفت: دولت باراک اوباما پیشتر ۱۵ میلیون دلار را به شبه نظامیان مخالف اسد اختصاص داده بود که ۱۰ میلیون دلار نیز به آن افزوده است.

قرار است واشنگتن همچنین ۶۴ میلیون دلار به عنوان کمک بشر دوستانه از طریق سازمان ملل یا سازمان‌های دیگر به سوری‌ها بدهد.

از سوی دیگر، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار با مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق در اربیل وضعیت مناطق کردنشین سوریه را بررسی کرد.

این وزیر ترکیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات اخیر گفت: طرفداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) بر منطقه تسلط یافته‌اند و ترکیه خواهان حمایت بارزانی جهت ممانعت از هرگونه تهدید علیه امنیت آنکاراست.

براساس گزار‌ش‌های خبری ارتش ترکیه با تانک‌های خود در نزدیکی مرزهای سوریه رزمایش برگزار کرد.

این رزمایش بعد از سلسله عملیات استقرار ارتش ترکیه در منطقه مرزی در پی افزایش خشونت‌ها بود.

بر اساس گزارش‌های خبری حدود ۲۵ دستگاه تانک در این رزمایش شرکت داشتند که تحت نظارت فرماندهان منطقه نصیبین واقع در منطقه ماردین در دو کیلومتری مرزهای سوریه بود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.