وزیراقتصاد ترکیه: تمام بانک های ترکیه معاملات بانکی و تجاری ایران را انجام می دهند، هند و چین به تدریج بدهی و پول نفت را پرداخت می کنند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

خبر خوش برای بازرگانان ایران، سبقت کشورها برای افزایش روابط اقتصادی با ایران

وزیراقتصاد ترکیه اعلام کرد، به دنبال ایجاد توافق بین ایران و ۵+۱، شرایط برای همکاری همه بانک های ترکیه ای با ایران فراهم شده است.

خبراقتصادی: وزیراقتصاد ترکیه اعلام کرد، به دنبال ایجاد توافق بین ایران و ۵+۱، شرایط برای همکاری بانک های ترکیه ای با ایران فراهم شده است.
به گزارش رویترز، آقای ظفر گاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه در یک نشست در استانبول در جمع فعالین اقتصادی ترک گفته است که تمامی بانک های ترکیه آمادگی دارند که معاملات بین بانک های ایرانی و اروپائی را به انجام برسانند.

 با توجه به انتشار یافتن گزارش کاخ سفید برآورد می گردد که بعضی تحریم ها علیه ایران، سبب کاهش مبلغ ۸۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی  ایران شده باشد.

بانک دولتی هالک بانک ترکیه یکی از بزرگترین بانک های ترکیه ای به عملیات معاملات ارزی با ایران ادامه می دهد و یکی از معدود بانک هایی بود که کلیه عملیات ارزی و بین بانکی را با بانک های ایرانی به انجام رسانید.
وزیر اقتصاد ترکیه گفته است که  به خاطر فشاری که توسط آمریکا به ایران وارد شد بانک های خصوصی ترکیه نمی توانستند معاملات تجاری با ایران را انجام بدهند و اکنون این محدودیت ها برداشته شده است و نه تنها هالک بانک ترکیه بلکه بقیه بانک های ترکیه ای هم  در تجارت با ایران شرکت خواهند کرد. این سخنان وزیر اقتصاد ترکیه اولین سخنان یک مقام رسمی ترک در مورد کاهش تحریم ها علیه ایران است.
در ادامه گزارش رویترز آمده است که یک سند fact sheet که از سوی مقامات آمریکایی انتشار یافتن یافته است می گوید که شش قدرت جهانی تحریم های برگشت پذیر و هدفمند و قابل تبدیل علیه ایران ایجاد کرده اند.
این معاملات که از طریق هالک بانک ترکیه انجام  می گردد برای پرداخت هزینه نفت چند پالایشگاه هندی به ایران است و پالایشگران هندی تا ماه ژانویه سال جاری از این روش برای پرداخت بدهی های نفتی خود به ایران استفاده می کردند که اکنون این سیستم پرداختی دوباره به اجراء‌ گذاشته خواهد شد.
دولت آمریکا تحریم های بیشتر نفتی خود علیه ایران را از ماه فوریه سال جاری شدت بیشتری بخشید و اهداف بزرگتری را برای تحریم نفت ایران بکار برده است.
کشور هندوستان خرید نفت از ایران را در ماه جاری شدت بیشتری خواهد بخشید و انتقال میلیاردها دلار از حساب بدهکاری پالایشگاه هندوستان به ایران در طی هفته آینده انجام خواهد شد و پول های بلوکه شده به حساب بانک های ایرانی  واریز خواهد شد…

کارشناسان می گویند که ارتباط ترکیه با اروپا وگشایش در ارتباط های بانکی ترکیه و ایران می تواند اثر قابل توجهی در سرعت معاملات بازرگانان ایران با ترکیه و کشورهای اروپایی ایجاد کند.

پیش از این تنها یک بانک ترکیه ای و یک بانک چینی، معاملات بانکی ایران را انجام می دهند اما اکنون بانک های اصلی ترکیه به جمع بانک های دیگر پیوسته اند تا معاملات بانکی ایران را انجام دهند…

خبرهای رسانه های بین المللی نشان می دهد که از طریق گشایش روابط بانکی با ترکیه و احتمالا با کشورهای دیگر، به تدریج بدهی پالایشگاه های هند و چین به ایران پرداخت خواهد شد.

رقم بدهی هند و چین و کشورهای دیگر چیزی در حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است اما مشخص نیست که میزان پرداخت این بدهی با چه حجم و فرصت زمانی و در چه مقطعی انجام می گردد. اما در هفته های آینده خبرهای خوشی در ارتباط با بازپرداخت بدهی هند و چین و کشورهای دیگر را خواهیم شنید.

به نظر می رسد که به خاطر بهبود روابط ایران و غرب به دنبال توافق با ۵+۱، نوعی سبقت بین کشورها در افزایش روابط اقتصادی با ایران محتمل است و از هفته های آینده شاهد بهبود روابط مالی و بانکی و تجاری خواهیم بود.

وزیر اقتصاد ترکیه گفت که با توافق ایران و قدرتهای جهانی بر سر برنامه اتمی این کشور و تخفیف تحریمهای اقتصادی، تمامی بانکهای ترک میتوانند از این پس با ایران کار کنند.

توافق اتمی ژنو بخشی از تحریمهای تجاری ایران را تخفیف میدهد، تحریمهایی که بر اساس برآوردهای کاخ سفید آمریکا، بیش از نیمی از صادرات نفتی ایران را قطع کرده و از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را کاهش داده است.

بانک دولتی “هالک بانک” ترکیه، که یکی از بزرگترین بانکهای این کشور و از معدود موسسات مالی است که به رغم تحریمهای آمریکا در این مدت به معامله با ایران ادامه داد.

به گزارش رویترز، ظفر چاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه در استانبول گفت: “به سبب فشارهای ایالات متحده آمریکا، بانکهای خصوصی نمیتوانستند با ایران معامله کنند. اکنون که این مانع برداشته شده، نه فقط هالک بانک، که تمامی بانکها ترکیه میتوانند پرداختهای خود به ایران را انجام دهند.”

این اولین اظهار نظر مقامات ترکیه در باره توافق اتمی ایران و تاثیر آن بر فعالیت بانکهای آن کشور است.

بر اساس برگه حقایق آمریکا در باره توافق اتمی یکشنبه قبل، شش قدرت جهانی دست به تخفیف “محدود، موقت، هدفمند و برگشت پذیر” تحریمهای ایران زدند و در مقابل قرار است ایران هم برنامه اتمی خود را محدود کند. اما در این برگه آمده است که “ساختار” اصلی تحریمها شامل تحریم نفتی، مالی و بانکی حفظ می گردد.

از جمله معاملات هالک بانک ترکیه پرداختهای مالی پالایشگاههای هند به ایران است. این پالایشگاهها تا فوریه قبل از این کانال برای پرداخت پول نفت وارداتی خود از ایران استفاده میکردند، و اکنون این کانال دوباره میتواند باز شود.

در ماه فوریه آمریکا مجرای انتقال پول به ایران را تنگتر کرد و از خریداران نفت ایران خواست تا پول ایران را در بانکهای محلی و به ارز محلی کشور وارد کننده ذخیره کنند.

از ماه آینده هند میتواند واردات نفت خام خود را از ایران از سر بگیرد و از هفته آینده انتقال میلیاردها دلار بدهی های خود به ایران را آغاز کند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.