وزیر انرژی ترکیه: روابط تجاری آنکارا-تهران به قوت قبل ادامه دارد

۲۱ام بهمن ،

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به وجود بعضی اختلاف نظرها میان ایران و ترکیه گفت: این اختلاف نظرها نمی‌تواند خدشه‌ای به روابط برادرانه دو کشور وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه صباح – چاپ ترکیه، تانر ییلدیز، وزیر انرژی این کشور با اشاره به ایران گفت: با ایران کشور دوست و همسای‌مان در بعضی از موضوعات به خوبی می توانیم به توافق برسیم و ممکن است در بعضی موضوعات دیگر تفاهم کم‌تری با یکدیگر داشته باشیم. این اختلاف نظرها در برادری دو کشور خلاءیی به وجود نمی‌آورد. تجارت میان دو کشور ادامه دارد و دربارهٔ واردات گاز از ایران ترکیه تحریم‌ها را اجرا نمی‌کند.

به نوشته این روزنامه، مراسمی به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هتل سوییس برگزار شد که در این مراسم وزیر انرژی و جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه، عبدالله شنر از وزیران پیشین این کشور و بعضی سفیران کشورهای خارجی حضور داشتند و بهمن حسین‌پور، سفیر ایران در آنکارا از میهمانان استقبال کرد.

ییلدیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی دربارهٔ تاثیر تحریم‌های اعمالی علیه ایران بر روابط تهران – آنکارا ادامه داد: روابط تجاری میان دو کشور در زمینه‌های نفتی و گازی ادامه دارد. تجارت نفتی میان دوکشور بر اساس توافقات قبل انجام شده میان مقامات دو کشور ادامه دارد. هم‌چنین از قبل تا کنون واردات گاز از ایران ادامه دارد. در این مدت روند انتقال گاز به سبب شرایط جوی نا مساعد قطع نشده است. این گونه نیست که در همه زمینه‌ها ترکیه و ایران با یکدیگر تفاهم داشته باشند. البته اختلاف نظرهایی میان دو کشور وجود دارد. ترکیه یک پنجم احتیاج خود را در زمینه انرژی از ایران تامین می‌کند.

ییلدیز در ادامه افزود: تحریم‌های یک جانبه اعمالی از سوی کشورهای غربی علیه ایران برای ترکیه الزام‌آور نیست. ما به شکل مشروع در چارچوب روابط همسایگی خود تجارت‌مان را با ایران ادامه می‌دهیم.

وی افزود: کسی نمی‌تواند قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت علیه ایران نادیده بگیرد اما تصمیمات کشورهای دیگر به ما مربوط نمی‌شود.

هم‌چنین حسین‌پور در این مراسم اعلام کرد که در سال‌های اخیر روابط دو کشور گسترش یافت و توسعه روابط با سرعت بالایی ادامه دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.