وزیر حمل و نقل افغانستان توسعه ترانزیت محور شرق ایران را سبب ساز رشد تجارت کشورهای منطقه دانست

‘داوود علی نجفی’ روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیرجند افزود: وقتی در توسعه ترانزیت منطقه ای تلاشهای خوبی صورت گیرد نفع آن تنها برای یک کشور نیست بلکه همه کشورهایی که ترانزیت از آنها عبور می کند از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی همچنین از شرکت در ‘همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق’ در بیرجند ابراز خرسندی و بیان کرد: امیدوارم از این همایش درسهای خوبی گرفته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن مشکلاتی را که در روابط بین کشورهای منطقه وجود دارد مرتفع کنیم.

وزیر حمل و نقل افغانستان ادامه داد: همچنین با برگزاری این همایش امید است که توسعه ترانزیت و محور شرق ایران بتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند.

وی افزایش رفت و آمدها، روابط بین کشورها و رونق اقتصادی را از مزیتهای ترانزیت ذکر و بیان کرد: از نظر اقتصادی آینده ای درخشان را برای ترانزیت شرق ایران پیش بینی می کنم.

داوود علی نجفی ادامه داد: ترانزیت شرق ایران یک گذشته تاریخی دارد که همان راه ابریشم دو هزار ساله است بطوری که در گذشته ها مسئله ترانزیت به شکل کاروان استفاده می شد ولی هم اکنون با فناوری جدید مورد استفاده قرار می گیرد که موجب کوتاه شدن فاصله زمان نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه افغانستان کشوری کوهستانی است گفت: افغانستان یک مرکز وصل آسیای جنوبی و آسیای میانه است که ایران می تواند از طریق آن به کشورهایی همچون هند وصل شود.

او گفت: هم اینک بیشترین تجارت افغانستان با ایران است و این بیانگر وجود روابط مناسب بین دو کشور می باشد.

۶۶۵/۱۱۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۱۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.