وزیر نفت: صندوق فرزین بانک نفت است

“صندوق فرزین بانک نفت است” این گفته وزیر نفت در ابراز رضایت وی از تامین منابع مالی بخشی از طرح‌های نفتی و گازی کشور با اختصاص ۱۴ میلیارد دلار اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی است که ریاست فعلی آن بر عهده محمدرضا فرزین است.
 رستم قاسمی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه بین این وزارتخانه با صندوق توسعه ملی گفت: با کمک دولت و مجلس بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صنعت نفت اختصاص یافت که با این اقدام، عقب افتادگی قابل توجهی از طرح‌های توسعه‌ای نفت وگاز جبران می‌شود.
وی با تاکید بر این که اختصاص ۱۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های صنعت نفت تنها قسمتی از نیاز این صنعت را در سال جاری پوشش می‌دهد یادآور شد: ‌توسعه صنعت نفت به عنوان یک صنعت زیرساختی علاوه بر تحقق اهداف تولید نفت کشور بخش‌های دیگر اقتصاد را نیز فعال می‌کند و موجب اشتغالزایی در کشور می‌شود.
به گفته قاسمی از ۱۴ میلیارد دلار اختصاص یافته ۷۰ درصد آن به توسعه میدان‌های نفت و گاز و صنایع بالا دستی نفت و باقی آن به طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ اختصاص می‌یابد.
وزیر نفت با اشاره به همکاری صندوق توسعه ملی در تامین اعتبارات مورد نیاز برخی از پروژه‌های نفتی اظهار کرد: تصمیم‌گیری به موقع در فعال‌سازی صنعت نفت موجب جبران عقب‌ماندگی میادین مشترک نفت و گاز می‌شود.
وی با بیان این‌که صنعت نفت کشور در حال تحولی عظیم است، اظهار کرد که این تحول از سال جاری آغاز شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه اهداف آن محقق می‌شود.
قاسمی با اشاره به اینکه طبق برنامه پنجم توسعه کشور باید سالانه ۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود، خاطرنشان کرد که برای ۱۴ میلیارد دلار مورد نظر پروژه‌هایی در صنایع بالا و پایین دستی تعریف شده است.
به گفته وزیر نفت پنج میلیارد دلار از این رقم از هفته آینده از صندوق توسعه ملی قابل برداشت است.
وی با اشاره به اینکه قرارداد عمده‌ طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی با بانک‌های عامل امضا شده است گفت: در حال حاضر اکثر پروژه‌هایی که از این طریق تامین اعتبارشان صورت می‌گیرد کار اجرایی خود را آغاز کرده‌اند.
به گفته قاسمی بخشی از منابع صندوق توسعه ملی در طرح‌های مهر ماندگار از جمله ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزیر نفت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که طبق قانون منابع صندوق توسعه ملی باید تنها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، چرا امضای این قرارداد، بخش خصوصی حضور ندارد؟ آیا وزارت نفت نماینده بخش خصوصی در امضای این تفاهم نامه است!؟ توضیح داد: این تفاهم‌نامه کلی است و قرار است در آینده بخش خصوصی فعال در پروژه‌های نفتی با بانک‌های عامل دراین زمینه قرارداد امضا کنند؛ در واقع پول مورد نظر در اختیار پیمانکاران طرح‌های توسعه‌ای نفت وگاز قرار خواهد گرفت.
وزیر نفت در برابر خواسته خبرنگاری که خواسته بود از برخی پیمانکارانی که از این اعتبارات بهره‌مند می‌شوند نام ببرد، یادآور شد که تعداد پیمانکاران حاضر در صنعت نفت بیش از۵۰ – ۶۰ پیمانکار است و امکان اعلام اسامی تک تک آن‌ها وجود ندارد.
وی افزود: همچنین طبق مصوبه مجلس تضامین اصل و فرع اعتبارات مورد نظر توسط شرکت ملی نفت ایران تامین خواهد شد.
قاسمی همچنین در پاسخ ه سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد این‌که در صورت راه اندازی بانک نفت دیگر صنعت نفت نیازی به صندوق فرزین(توسعه ملی) ندارد، نیز اظهار کرد: صندوق فرزین همان بانک نفت است اما ما هم امیدواریم که بانک نفت هر چه زودتر تشکیل شود.
 از ۱۴ میلیارد دلار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به طرح‌های صنعت نفت ۲٫۵ میلیارد دلار آن به طرح‌های پتروشیمی، ۱٫۵ میلیارد دلار به طرح‌های پالایشگاهی و ۱۰ میلیارد آن به صنایع بالادستی نفت (۵ میلیارد دلار به فازهای ۲۰ تا ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی) اختصاص می‌یابد.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.